اخیراً صحبتهای زیادی در مورد «قرص پروستات» شده است، به وضوح زمان تهیه چنین قرصی فرا رسیده است اما هنوز این قرص به بازار عرضه نشده است. این خبر بدی است. خبر خوب اینکه بعد از این همه سال داروهایی در دست تهیه است که ممکن است سرانجام یک روش درمانی دیگر در مقابل جراحی ارائه دهد.

این داروها کدام اند ؟

دو دسته اصلی وجود دارند. اولین دسته داروهای ضد فشارخون است که عضلات صاف بافت پروستات و گردن مثانه را شل کرده و از انقباض پیشابراه می کاهد. این داروها مسدود کننده های آلفا- آدرنرژیک نیز نامیده می شود. دسته دوم مهارکننده های 5-آلفا- ردوکتاز هستند. آنها تولید دهیدروتستوسترون را مهار می کنند، که همان گونه که ما در فصل دوم بحث کردیم به نظر می رسد مسئول بزرگ شدن پروستات است.

پزشکان روی داروهای دسته سومی هم تحقیق می کنند : مهارکننده های آروماتاز. آنزیم آروماتاز تستوسترون را به نوعی از استروژن تبدیل می کند که درتمام مردان یافت می شود. این آنزیم ممکن است در مردان مسن تر، که به عنوان بخشی معمولی از روند پیری مقادیر بیشتری از استروژن نسبت به پروژسترون بروز می دهند، در پیدایش بزرگی خوش خیم پروستات شرکت کند. داروهای آروماتاز مانند آتامستان این عمل را مهار می کند. اما تحقیق در مور این دسته دارویی هنوز در مراحل اولیه می باشد.

کمی به عقب برگردیم آیا داروهای ضد فشارخون برای کسانی نیستند که فشارخون بالایی دارند ؟

درست است. در واقع توان بالقوه این داروها برای درمان بزرگی خوش خیم پروستات اولین بار هنگامی مورد توجه قرار گرفت که درسال 1978گزارش شد یکی از این داروها، پرازوسین (با نام تجارتی مینی پرس تولیدی کارخانه فایزر) منجر به بی اختیاری ادرار در زنانی می شود که تحت درمان فشار خون قرار داشته اند. از هنگام بیش از یک دوجین آزمایشهای بالینی درباره پرازوسین، ترازوسین (با نام تجارتی هیترین تولیدی کارخانه آبوت)، دوکسازین (با نام تجارتی کاردورا تولیدی کارخانه فایزر) و سایر داروها برای تحقیق در مورد کاربرد آنها در درمان بزرگی خوش خیم پروستات انجام شده است.