خونریزی از مقعد عبارت است از وجود خون در مدفوع به دلیل خونریزی از رکتوم که بخشی از دستگاه گوارش است و این خونریزی درست قبل از مقعد اتفاق می افتد. این مقاله را مطالعه کنید تا در مورد علل و شیوه های درمان آن بیشتر بدانید.

علل خونریزی مقعد

ـ شقاق مقعد : در این وضعیت پوشش کانال مقعد به علت یبوست یا حرکات سخت روده پاره می شود که نه تنها باعث تخلیه خون می شود بلکه در حین عبور مدفوع با درد شدید نیز همراه است.

ـ آنژیودیسپالزی : این یک ناهنجاری عروقی در روده است که باعث می شود دستگاه گوارش به دلیل افزایش اتساع عروق خونی خونریزی کند. این امر ممکن است باعث کم خونی شود اگر این خونریزی به میزان زیاد باشد. این امر بیشتر به علت پیری و انحطاط رگ های خونی رخ می دهد.

ـ ورم معده و روده : این امر به عنوان اسهال عفونی شناخته شده است. که شامل عفونت دستگاه گوارش توسط ویروس هایی مانند روتاویروس ، و باکتری هایی مانند اشرشیاکلی و کمپیلوباکتر و یا دیگر ارگانیسم های میکروبی انگلی و غیرانگلی است. این امر باعث گرفتگی عضلات معده و در نتیجه اسهال و استفراغ همراه است. در صورت عفونت شدید با خونریزی داخلی همراه بوده که در نتیجه مدفوع خونی خواهد بود.

ـ هموروئید : آنها اساسا توده یا تجمع بافت هستند که در اثر یبوست مزمن و فشار به مقعد برای عبور مدفوع خشک بزرگ می شوند. این امر باعث خونریزی و ناراحتی مقعد خواهد شد. با این حال خونریزی از هموروئید معمولا در حد متوسط است و به کم خونی یا فشار خون پایین منجر نمی شود.

ـ فیستول : این یک کانال غیرمعمول است که از اطراف رکتوم به پوست اطراف مقعد گسترش پیدا می کند. این حالت معمولا با تخلیه ترشحات سفید همراه است اما گاهی اوقات نیز می تواند منجر به خونریزی شود.فیستول بطور معمول با التهاب مزمن روده مرتبط است و در حین عبور مدفوع باعث درد و خونریزی می شود.

ـ دیورتیکولوز : این یک بیماری است که در کیسه هایی که دیورتیکول نامیده می شوند و در روده هستند ، وجود دارد. برآمدگی این کیسه های به علت فشار بالا از روده بزرگ و یا ضعف در دیواره روده بزرگ ایجاد می شود که با خونریزی خفیف رکتوم همراه است.

ـ پروکتیت و کولیت : بیماری هستند که به علت التهاب یا زخم مقعد ، روده بزرگ و هردو رخ می دهند. زمانی که التهاب محدود به رکتوم است پروکتیت نام می گیرد و اگر به روده گسترش یابد به عنوان کولیت شناخته شده است. درد و اسهال برخی از علائمی هستند که با خونریزی همراه می شوند.

ـ پولیپ و سرطان : پولیپ تومورهای خوش خیم روده بزرگ هستند و زمانیکه بزرگ می شوند با خونریزی همراه خواهند بود. انواع خاصی از پولیپ به تومورهای بدخیم تبدیل می شود و منجر به سرطان کولون یا رکتوم می شود که با خونریزی در مدفوع همراه است.

ـ رکتوم پرولاپس : این بیماری معمولا زمانی رخ می دهد که باف پشتیبانی رکتوم ضعیف شده است به همین علت بیشتر در افراد مسن مشاهده می شود. فرد یک برآمدگی غیرطبیعی را در ناحیه مقعد خود حس می کند و در نهایت خونریزی از مقعد را مشاهده می کند.

ـ داروهای ضدانعقاد : داروهایی نظیر وارفارین و آسپیرین که بطور معمول برای بیماری های قلبی و عروقی تجویز می شوند ، در طولانی مدت و با دوز بالا ممکن است شانس ابتلا به صدمات داخلی و خونریزی داخلی را افزایش دهند.

ـ عفونت های جنسی : هرگونه عمل جنسی در ناحیه مقعد خطر بالایی در ایجاد عفونت دارد. داخل نمودن هرگونه جسم خارجی به مقعد نه تنها باعث آسیب فیزیکی به بافت های می شود ، بلکه راه را برای پاتوژن های خارجی جهت ورود به بدن باز می کند که این امر باعث عفونت می شود. در نهایت اینها همه به خونریزی داخلی بافت رکتال منجر می شوند.

درمان خونریزی مقعد

با توجه به ناحیه خونریزی مراقبت های ساده در خانه صورت می گیرد و همچنین مصرف آنتی بیوتیک ها ، تزریق خون و یا حتی یک عمل جراحی کوچک تجویز می شود. اصلاح حجم خون پایین و کم خونی ، تشخیص علت و محل خونریزی و پایان دادن به خونریزی و همچنین جلوگیری از خونریزی مجدد پارامترهایی هستند که در درمان خونریزی مقعدی مورد توجه قرار می گیرند. بطور معمول خونریزی خفیف را می توان بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان با استفاده از پماد مقعدی و شیاف درمان کرد.

به عبارت دیگر حداقل فشار حرکات روده ، نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب در روز ، دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم سرشار از فیبر ، مانند غلات سبوس دار ، میوه های تازه و سبزیجات و ورزش منظم به حرکت روده ها کمک خواهد کرد و در نتیجه خونریزی داخلی در کار نخواهد بود.