خواص ویتامین B6 برای بدن انسان

به عنوان یک ویتامین کمک کننده و یا تسریع کننده اعمال بدن، برای بسیاری از وظایف بدن است. گروه ویتامین B به طور کلی قبل از آن که مواد غذایی تبدیل به انرژی شوند برای بدن نهایت ضرورت را دارد و چنانچه این عمل در بدن انجام نگیرد، مثلاً اگر ویتامین های گروه B به مقدار کافی خورده نشود مغز به نحو دیگری انرژی مورد نیاز خود را تأمین کرده و همین امر باعث پیدایش افسردگی، اغتشاش مغزی، خستگی، هذیان و حتی شدیدترین اشکال بیماری مغزی و روحی می شود.

در کشور آمریکا یک مرکز تحقیقاتی بسیار پیشرفته راجع به مطالعه درباره بیماری دپرسیون (افسردگی) وجود دارد که هر ساله میلیونها دلار خرج تحقیق و تفحص درباره این بیماری می کند همانطوری که قبلاً گفتیم این روز ها بیماری دپرسیون بیداد می کند و دهها میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری دچاراند و در بعضی از آنها آنقدر بیماری شدید است که تمام علائق خود را نسبت به افراد خانواده، محیط زندگی آینده و حتی خودشان از دست می دهند به شکل آدمهای آهنی و مصنوعی زندگی می کنند.کوچکترین اثری از حیات، خنده، نشاط و شادی بر لبانشان نقش نمی بندد و حتی بعضی از آنها مأیوس و ناامیدند که وقتی وارد جلسه ای شدند دیگران را نیز مغموم و افسرده می کنند. و بالاخره همه ساله در سراسر جهان گروه بسیاری از آنها دست به خودکشی می زنند و یا با انجام کارهای خطرناک مثل ایجاد آتش سوزی، خرابکاری، ایجاد اغتشاش خسارات زیادی به بار می آورند این مرکز تحقیقاتی در آمریکا که نامش North Nassu Mental Health center و در شهر ماساچوست آمریکا است با مطالعات و تحقیقات زیاد به این نتیجه رسیده است که کمبود ویتامین در بدن باعث پیدایش بیماری دپرسیون یا افسردگی می شود.

این دانشمندان اعتقاد دارند که ویتامین که معمولاً همراه غذا وارد بدن، می شود با ماده ای به نام serotonin که در مغز به مقدار زیادی به شکل خاصی وجود دارد رابطه دارد. وقتی مقدار سروتین در مغز کاهش یابد افسردگی و یا دپرسیون در انسان ایجاد می شود. البته خود مغز سروتونین را از ماده ای به نام تریپتوفان tryptophan می سازد که خود یک اسید آمینه است و در بسیاری از مواد پروتئینی یافت می شود. ولی برای آن که بدن بتواند این تریپتوفان را از لابه لای غذاهای پروتئینی جذب کند وجود ویتامین برایش نهایت ضرورت را دارد.

بدین ترتیب شما برای فرار از افسرده شدن باید غذاهایی بخورید که دارای ویتامین B6 فراوان باشد. مهمترین غذاهایی که دارای این ویتامین هستند عبارتند از :

جوجه، انواع و اقسام لوبیاها، به خصوص لوبیای ژاپنی یا سویا، موز، آوکادو ، (یک میوه شبیه به گردو است) و سبزیجاتی مثل تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله، کرفس، ترتیزک، پیازچه، تربچه، مرزه، ریحان و به خصوص نوعی نعناع به نام سرسن است که در شمال ایران زیاد می روید.