خواص شیمیایی و فیزیکی

این مکمل را باید همراه با غذای حاوی چربی مصرف کرد، در غیر این صورت بدن شما نمی تواند ویتامین E را به مقدار کافی جذب کند. این مکمل را نباید همزمان با مکمل آهن مصرف کرد، زیرا آهن، ویتامین E را قبل از هر اقدامی تخریب می کند. اگر می خواهید ویتامین E و مکمل های آهن را با هم مصرف کنید، بهتر است آن ها را با فاصله زمانی در روز بخورید. انواع آهن غیر آلی (مانند فروسولفات) ویتامین Eرا از بین می برد.

جذب این ویتامین به دلیل محلول بودن در چربی نیاز به عملکرد پانکراس، ترشح صفراوی و تشکیل میسل دارد. شرایط لازم برای جذب این ویتامین مثل شرایط لازم برای جذب چربی هاست.

ویتامین Eبه صورت خالص، روغن زرد کمرنگ چسبنده ای است که در آب، غیر محلول و در چربی ها و روغن ها محلول می باشد. این ویتامین در برابر حرارت، اسیدها و مواد قلیایی مقاوم بوده و متقابلا نسبت به اکسیداسیون و نور بالاخص اشعه ماوراء بنفش حساس است. به همین دلیل، باید همیشه آن را در شیشه های کاملا در بسته و تیره و همان شیشه را در یک قفسه تاریک نگهداری کرد (نور ویتامین Eرا از بین می برد).

ویتامین E در مجاورت چربی های فاسد، سرب و آهن از بین می رود. در زمان پخت غذا به هدر نمی رود. اما فریز کردن و سرخ کردن زیاد موجب تخریب بیشتر توکوفرول موجود می شود.

تداخل های احتمالی

1-مانع از جذب ویتامین K، که به انعقاد خون کمک می کند، می شود.

2-باعث افزایش خطر خونریزی غیر طبیعی در افرادی که داروی ضد انعقاد مصرف می کنند، می شود.

3-با مصرف مکمل های آهن، از بین می رود و در صورت مصرف کلسترامین و کلستی پول جذب آن کاهش می یابد.

4-جذب ویتامین E می تواند استفاده بدن از ذخیره های ویتامین A را افزایش می دهد. و در نتیجه ذخیره های ویتامین A بدن را کاهش می یابد.

5-افزایش جذب در صورت همراهی با سلنیوم (یک عنصر کمیاب موجود در غذاها)

6-کاهش جذب در صورت مصرف زیاد الکل.

مقدار مورد نیاز مصرف ویتامین E بر حسب سن

نوزاد 3 تا 4 واحد بین المللی در روز

کودک 1 تا 3 سال 5 تا 7 واحد بین المللی در روز

کودک بیش از 4 سال 10 تا 15 واحد بین المللی در روز

بزرگسال (مرد و زن) 12 واحد بین المللی در روز

زنان باردار 15 واحد بین المللی در روز

نکته

اگر داروی ضد انعقاد (رقیق کننده خون) مصرف می کنید، و یا اگر به بیماری های دیابت (مرض قند)، روماتیسم قلبی، یا پرکاری غده تیروئید مبتلا هستید، روزانه نباید بیش از 1200 واحد بین المللی ویتامین Eبخورید. اگر فشار خون بالایی دارید، با مقدار کمی از این ویتامین شروع کنید. افرادی که داروهای ضد تشنج، کاهش دهنده کلسترول، سل، زخم معده، آنتی بیوتیک نئومایسین مصرف می کنند، باید در مورد افزایش مقدار ویتامین E مصرفی با پزشک خود صحبت کنند.