در حال حاضر روی های مخلتفی برای برداشتن خال وجود دارد ، اما به طور کلی روش های علمی و شناخته شده ای که برای برداشتن خال وجود دارد به سه دسته تقسیم می شود:

1 - سوزاندن خال 2 - جراحی 3 - لیزر

سوزاندن: یکی از روش های قدیمی برداشتن خال است. در این روش خال با دستگاه کوتر از طریق ایجاد گرما به وسیله جریان برق سوزانده می شود. از آن جایی که خال ها معمولا قسمت های عمیقی در پوست دارند ، این روش ممکن است فرورفتگی چاله مانندی را در سطح پوست ایجاد کند. روش سوزاندن خال که بیشتر در گذشته استفاده می شد ، برای برداشتن خال های ریز و سطحی کاربرد دارد ، البته امروزه دستگاه های رادیو فرکانسی جایگزین دستگاه های کوتر شده اند که به کار بردن این روش اثر کمتری روی پوست می گذارد.

جراحی: این روش پر کاربردترین روش برای برداشتن خال در میان پزشکان است. در این روش با ایجاد بی حسی موضعی در محدوده خال ، با تیغ جراحی یک برش ساده روی پوست ایجاد و خال از عمق پوست خارج می شود ، سپس جای آن یک یا دو بخیه ظریف زده می شود.

لیزر کردن: لیزر یک فن آوری جدید علمی است که در بسیاری جراحی ها استفاده می شود و در برداشتن خال هم کاربرد دارد. روش لیزر در برداشتن خال مثل روش سوزاندن است ، با این تفاوت که در این روش به جای جریان برق از امواج لیزر برای تخریب یا تراش خال استفاده می شود. بهترین روش برای برداشتن

روش ثابت یا واحدی برای برداشتن همه خال ها وجود ندارد و برای هر خالی با توجه به ویژگی هایش یک روش مناسب است. مثلا برای خال های ریز و سطحی که عمق زیادی در پوست ندارند ، لیزر کردن می تواند روش مناسبی باشد اما برای خال های بزرگ و برجسته که عمق زیادی در پوست دارند ، جراحی روش مناسب تری است ، چرا که در این روش خال از عمق پوست برداشته می شود و چیزی از آن باقی نمی ماند که احتمال برگشت خال را ایجاد کند ، از طرفی با بخیه هایی که روی پوست زده می شود ، سطح شکافته پوست بعد از مدتی جوش می خورد و احتمال ایجاد فرو رفتگی در پوست وجود ندارد. تشخیص این روش ها با پزشک متخصص است ، اما قبل از هر عملی پزشک باید معایب و مزایای به کار بردن هر کدام از این روش ها را برای بیمار خود توضیح دهد.

بهترین فصل برای عمل

بهترین فصل برای عمل برداشت خال در روش های مختلف فرق می کند. از آن جایی که در روش جراحی آفتاب اثر چندانی روی جای جراحی نمی گذارد ، می توان در هر فصلی از این روش استفاده کرد. اما روش لیزر به دلیل تاثیر نور خورشید در روند ترمیم پوست ، بهتر است در فصل های سرد سال مثل پاییز و زمستان صورت بگیرد.