اگر شما دیابت دارید با خطرات جدی در سراسر بدن خود از جمله چشم ها ، دهان ، پا ، کلیه و قلب مواجه هستید. اما آیا می توانید از عوارض همراه با این بیماری جلوگیری کنید؟

تصور آینده به اینصورت که امکان دارد در اثر ابتلا به دیابت ، بینایی خود را از دست دهید و نیاز به پیوند کلیه یا قطع پای خود داشته باشید بسیار دردناک است. در هر صورت این واقعیتی است که هزاران نفر در سراسر دنیا با آن دست و پنجه نرم می کنند. دیابت بیماری پیچیده ای است که تمام بدن و زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

اگر آن را کنترل نکنید ، براحتی می تواند بینایی و سایر اندام های حیاتی بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. اما از جمله عوارضی که افراد مبتلا به دیابت باید در رابطه با آن نگران باشند چیست؟! بدترین آنها ، آن نوعی هستند که چشم ها ، کلیه ها و قلب را دچار مشکل می کنند. بنابراین شما بتدریج بینایی خود را از دست می دهید و یا به یکباره نابینا می شوید.

دیابت می تواند منجر به نارسایی قلبی ، حملات قلبی ، ایست قلبی و نارسایی کلیه شود بنابراین خیلی از افرادی که به این مشکلات دچار هستند امکان دارد که در ابتدای امر به دیابت مبتلا بوده باشند. یکی از شایع ترین مشکلات افراد مبتلا به دیابت ایجاد زخم بر روی پا است که در بسیاری از موارد گزارش شده که آنها حتی درد این زخم ها را حس نمی کنند و آن بدین علت است که آنها ذخیره عروقی خود را از دست می دهند به همین علت زمانی که در بدن آنها زخم یا مشکلی ایجاد می شوند نمی توانند آن را حس کنند. بعلاوه اعصاب نیز تحت تاثیر قرار می گیرند پس آن ها هیچگونه احساسی در پای خود ندارند. انواع دیابت

همانطور که می دانید دیابت دو نوع است نوع 1 و نوع 2 . دیابت نوع1 را دیابت نوجوانان نیز می نامند زیرا اکثرا در جوانان و نوجوانان رخ می دهد. این بیماری یک اختلال خود ایمنی است به اینصورت که سیستم ایمنی بدن شما به مناطقی از پانکراس ( لوزالمعده ) که انسولین تولید می کنند حمله کرده پس در نتیجه بدن شما انسولین از دست می دهد. دیابت نوع 2 نیز که معمولا بعلت چاقی در افراد جوان رخ می دهد به اینصورت است که بدن شما اندکی انسولین حفظ می کند که کافی نمی باشد بنابراین سلول ها در برابر آن مقاوم می شوند و در نتیجه قادر نیستند که قند خون را به داخل سلول ها انتقال دهند و آن در بدن تجمع می کند.

پزشکان معتقدند که نوع 1 آن بدتر است زیرا در سنین جوانی و خیلی زود آغاز می شود در نتیجه بدن فرصت بیشتری برای ابتلا به عوارضی که در بالا مورد اشاره قرار گرفت دارد و ممکن است بدتر و پیشرفته تر شود.

بیماران مبتلا به دیابت باید تحت نظر پزشک متخصص باشند و توصیه های او را جدی بگیرند. در مقالات بعدی سعی می کنیم تا به درمان دیابت و جلوگیری از پیشرفت آن بپردازیم.