ناتوانی و شکست بسیاری از "دختران خوب" ناتوانی در کنترل و مدیریت خرج کردن تفننی است. در حقیقت یکی از یافته های مطالعاتی که توسط دکتر تاهیراکی، هیرا" و الیو موگندا" انجام شد این بود که زنان در واقع مقاومت کمتری نسبت به مردان دارند.

این یکی از دلایلی است که چرا تبلیغات کاتالوگها و غیره آنقدر روی ما تأثیر دارند. در یک نظرسنجی از یک خانم، او اعتراف کرد که مرضی کاتالوگ دارد! «من نمی توانم در مقابل سفارش چیزهایی که فکر می کنم تمام مشکلات طراحی دکوراسیون یا طراحی لباس را حل خواهد کرد مقاومت کنم. بعد زمانی را برای پست کردن آنها در اداره پست صرف می کنم و یا بدتر مستقیم به فروشگاه می روم!» وقتی نوبت به خرید تفننی می رسد فروشنده ها ما را دارند، انها روانشناسی خریداران را میدانند و نیروی اراده به نظر نمیرسد که درخواست کنندهای داشته باشد. سونیا مثالی عالی دیگری از یک خریدار تفننی است. او بعنوان یک معلم سخت کار می کرد و حقوقی متوسطی هم داشت و سرمایه بازنشستگی متوسط تری را هم جمع کرده بود. در یک بعدازظهر بسیار گرم و شرجی در ماه جولای او تمام آن سرمایه را بخاطر تصمیم برای ساخت استخر در حیاط پشتی خود از بین برد، و حساب بازنشستگی خود را نقد کرد. در بازنگری او متوجه شد که کار احمقانه ای بود که انجام داد گرچه در ان زمان درست به نظر می رسید. این همان مشکل خرید تفننی است؛ گویی تمام دلایلی ما را رها می کنند و ما با یک هوس وسوسه انگیز برای داشتن استخر، ماشین یا دستبند تنها میمانیم. برای یک لحظه به روانشناسی خرید تفننی فکر کنید، تا به حال توجه کردهاید چطور فروشگاهها تمام آن خریدهای تفننی کوچک را در مقابل پیشخوان خود قرار می دهند؟ یا چطور لباس با شلوارها، بلوز و ژاکت که البته به بدن مانکن پوشانده شده نمایش داده میشوند یا طوری آویزان می شوند که شما در حقیقت ببینید منظره کلی لباس چطور به نظر میرسد؟ در فروشگاههای مبلی، کاناپه، میز و لامپها بطور جداگانه قرار نمی گیرند. آنها را با یکدیگر در فروشگاه در معرض دید قرار میدهند. حتی کوپن های پیشنهاد خاصی و مخصوصی در صندوق خوار و بار فروشی یا سوپرمارکت ها به شما داده می شود تا سایر خریدهای خود را تکمیل کنید. مغازهدارها میدانند که شما به احتمالی زیاد با دیدن این چیزها براساسی تفنن و هوس خرید می کنید. توصیه های ذیل به شما کمک خواهد کرد دفعه بعد که به خرید می روید با این هوس و وسوسه ها مبارزه کنید.

توصیه های آموزنده

کتاب "چرا ما میخریم را بخوانید: علم خرید کردن نوشته پاکو آندرهیل (۲۰۰۰). آنها به شما شناخت و درک لازم را از اینکه چرا خریدهای معین برنامه ریزی نشده انجام می دهید ارائه میدهد و من امیدوارم با اطلاعات مورد نیاز شما را مجهز نمایم تا از انجام این کار در آینده خودداری نمایید.

قبل از خرید کردن یک لیست تهیه کنید. دکتر جو ترنر پرفسور خانواده و اقتصاد مصرف کننده، گزارش میدهد که از هر ده خرید فقط در سه مورد آن از قبل تصمیم گرفته شده است در حالی که در حدود نیمی از تمام خریدها کاملاً براساس هوس و از روی تفنن انجام می شوند. همراه داشتن یک لیست خرید در حقیقت به شما اجازه خواهد داد که روی چیزی که شما برای خریدن آن بیرون رفته اید تمرکز کنید نه چیزی که وقتی به انجا می رسید در منظر دید شما قرار میگیرد.

این را بعنوان یک عادت برای خود قرار دهید که در مورد تصمیم برای تمام خریدهایی که فراتر از ۲۵۰ دلار است تعلل کنید. دوباره خود را از حق فکر کردن درباره آن محروم نکنید اما درباره آن حتما فکر کنید. هرچه خرید بزرگتر باشد شما باید بیشتر فکر کنید. از زمان جهت فکر کردن درباره موارد ذیل استفاده نمایید اینکه چرا این خرید برای شما مهم است و آیا شما در حال انجام بهترین معامله هستید و اینکه آیا این خرید ضروری است یا فقط میخواهید آن را داشته باشید.

فقط کاتالوگهایی را نگه دارید که در واقع درخواست کرده اید. باقی آنها را دور بریزید. به من اعتماد کنید شما هرگز دلتان برای آنها تنگ نخواهد شد.