آیا این سناریو برای شما آشنا نیست؟ سال گذشته بهترین دوست شما یک گلدان صنایع دستی زیبا و گران برای سال نو به شما داد.

شما فکر کردید که یک حد و مرز برای قیمت هدایا قرار دهید بنابراین شما به او یک ژاکت می دهید که از یک حراجی خریدهاید. بعد از اینکه هدایا باز می شوند شما شرمنده و خجالتزده می شوید چون که به نظر میرسد تفاوت زیادی در ارزش هدیه او و شما وجود دارد بنابراین تصمیم می گیرید در تولد بعدی آن را جبران کنید. این مورد چطور؟ شما وقت زیادی را دور از خانه در محل کارتان تا دیروقت گذراندهاید و مراقبت از بچه های مدرسهای خود را به یک پرستار سپرده اید. هر شهری می روید مترصد پیدا کردن یک هدیه ویژه هستید که برای آنها به خانه بیاورید. کنید به نظر نمیرسد که آنها از تفکر شما در مورد هدیه قدردانی کنند. شما حتی بیشتر احساس گناہ می کنید زیرا میدانید که آنها دارند به غیبت شما پاسخ میدهند نه به هدیه.

بله، گناه باعث می شود ما کارهایی را انجام دهیم که در حالت معمولی آنها را انجام نمیدهیم و چیزهایی را بخریم که بطور حتم استطاعت آن را نداریم. از درخواست بچه ها برای ارتباط داشتن با همکلاسیهایشان گرفته تا برآوردن آرزوی شوهرتان جهت در ارتباط بودن با همسایه ها. احساس گناهی که ما می کنیم وقتی قادر نیستیم آنچه که فکر می کنیم دیگران انتظارش را دارند فراهم کنیم باعث می شود بیشتر از آنچه که بطور منطقی باید خرج کنیم، هزینه کنیم. مورد مهم درباره احساس گناه این است که این حس خود خواسته است. بطور حتم مردم می توانند باعث شوند که ما احساسی گناه کنیم (اما مادر همه بچه ها برای تولد شانزده سالگی شان مرسدس بنز می گیرند، من تنها بچه ای هستم که یکی از آنها را ندارم). قبول کردن یا رد کردن این چیزها در کل انتخاب ماست.

مورد حائز اهمیت در اینجا این است که شما به جایی که احساس گناه شما از آنجا سرمنشأ می گیرد توجه کنید. آیا می خواهید آن هدیه ناشی از احساس گناه را بدهید بخاطر اینکه مادر تان را اخیراً ملاقات نکرده اید؟ احساس افسوس و ندامت از تصمیمی که گرفته ایم یا عملی که انجام داده ایم ناشی می شود اما این احساس خود خواسته است و نمی توان با خرج کردن آن را درست کرد.

توصیه های آموزنده

راه های چاره ای برای هدایای ناشی از احساس گناه در نظر بگیرید.

هدیه ای که در خانه درست شده، غذای تازه آماده شده یا گذراندن زمانی با هم می تواند به اندازه هدیه ای که شما در واقع استطاعت خرید آن را ندارید باارزش باشد.

راجع به تفاوت ها در دادن هدیه صحبت کنید.

به جای اینکه فکر کنید شخصی بخاطر هدیه نه زیاد گرانی که از شما دریافت کرده ناراحت است، درباره احساسات خود صحبت کنید. اشخاصی فقط میخواهند پول بادآورده را قسمت کنند. اگر این موضوع مطرح باشد، شما با چشم و همچشمی لطفی به خود نمی کنید.

قبل از تعطیلات با وقایعی که به دادن هدیه منجر میشود برای خرج کردن محدودیت قائل شوید.

به دیگران بگویید که باعث خوشبختی است که از آنها هدایا دریافت کنید و از آنها بخواهید هدایای آنها به شما، کمک به یک سازمان خیریه و یک نهاد ساده باشد. اجازه بدهید مردم بدانند که شما هم قرار است چنین کاری انجام دهید. اگر انها به درخواست شما احترام نگذاشتند، شما هم آنطور باشید. اما در مقابل میل جهت جبران کردن آن در زمان بعدی مقاومت کنید.

سعی نکنید دور بودن خود را از خانه برای کسب معاش با خریدن هدایا جبران کنید.

هیچ پولی در جهان نمی تواند جای زمانی را که با خانواده خود می گذرانید پر کند. خرج کردن پول برای خرید هدایا، داشتن تعطلات باشکوه یا رفتن به رستوران های گران قیمت، آن احساسی که افراد درباره شما دارند را تغییر نمی دهد شما بهتر است با افرادی که از غیبت شما دلخور می شوند باشید و درباره اینکه چطور هرکدام از شما می تواند احتیاجات دیگری را در شرایطی که درگیر یک شغل وقت گیر یا برنامه کاری هستید برآورده نماید یک بحث دوستانه و خودمانی داشته باشید.