اگر مبتلا به بیماری اگزما هستید و هرکاری انجام می دهید تا سوزش و خارش آن را متوقف کنید پس بهتر است این بار رژیم غذایی مخصوص این بیماری را دنبال کنید. مه شو در این مقاله سعی بر آن دارد تا خلاصه ای از یافته های دانشمندان در رابطه با این بیماری و رژیم غذایی مناسب آن را به شما ارائه دهد.

در کودکان

برخی از کودکان اگزما دارند که ناشی از واکنش های آلرژیک به غذاهای خاص است. اما توجه داشته باشید که بعد از 3 تا 4 سالگی ابتلا به اگزمای ناشی از غذا بسیار نادر می باشد زیرا غذا می تواند کهیر و سایر واکنش های پوستی را ایجاد کند اما نه اگزما. اگر نگران هستید که یک حساسیت غذایی در اگزمای فرزند شما نقش دارد سریعا با پزشک متخصص خود مشورت نمایید. اگرچه می توانید واکنش های کودک خود را در برابر غذاهای گوناگون چک کنید که نتیجه ان قابل اعتماد نیست. نتایج مثبت به آزمایش حساسیت غذایی بسیار معمول است حتی اگر فرزند شما حساسیت نداشته باشد. این آزمایش گاهی اوقات برای کودکان مبتلا به اگزمای شدید توصیه می شود اما بطور کلی پزشکان آن را به همه توصیه نمی کنند.

در جوانان

اگرچه مواردی مشاهده است که جوانان بعد از مصرف غذای خاص دچار اگزما شده اند اما نمی توان بطور مطلق از آن صحبت کرد. هیچ مبنای علمی وجود ندارد که مصرف غذای خاصی سبب ابتلای افراد به اگزما می شود. اما فراموش نکنید که امکان دارد به صورت فردی این مشکل وجود داشته باشد. بطور مثال اگر فردی با مصرف شکلات اگزمای خود را شدیدتر کرده باشد پزشک تنها به آن فرد توصیه می کند که مصرف شکلات را کم و یا بطور کلی قطع نماید. به یاد داشته باشید که قبل از حذف یک ماده ی غذایی از برنامه و یا استفاده از رژیم غذایی خاص با پزشک متخصص تغذیه مشورت نمایید. پزشکان معتقدند که کشف علل ابتلا به اگزما آسان نیست زیرا افراد روزانه در معرض بسیاری از محرک های موجود می باشند پس تشخیص عامل ابتلا دشوار است. حتی گاهی اوقات مشاهده شده که به بیمار گفته اند که به علت مصرف غذای خاص اگزمای او بدتر شده است در حالیکه استرس سبب تشدید ای بیماری بوده است.

غذاهای مفید برای اگزما

در ابتدا بهتر است اشاره شود که تحقیقات در این رابطه ادامه دارد. برای مثال برخی مطالعات نشان می دهند که پروبیوتیک ها ممکن است به از بین بردن علائم اگزما در کودکان کمک نمایند. پروبیوتیک یک باکتری زنده است که در مواد غذایی نظیر ماست و برخی مکمل ها زندگی می کند. مطالعات در این رابطه در کشورهای مختلف انجام شده است بنابراین همچنان مشخص نیست که کدام نوع از پروبیوتیک ها مفید هستند.

ماده غذایی دیگری که مطالعه بر روی انجام می گیرد و برای اگزما مفید است چای می باشد. اگرچه هیچ شواهد قطعی در این رابطه وجود ندارد اما یکی از مطالعات اعلام می دارد که نوشیدن چای سیاه ، سبز و یا چای اولانگ می توانند در تسکین علائم این بیماری نقش داشته باشند. اسیدهای چرب امگا3 موجود در ماهی و روغن ماهی برای درمان التهاب مفید است و در رابطه با این ماده غذایی و اثر آن در اگزما مطالعات در دانشگاههای معتبر در حال انجام است.

در انتها به یاد داشته باشید که یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید ، بدون شک مصرف مقدار زیادی از میوه ها ، سبزیجات ، لبنیات کم چرب و غلات سبوسدار برای سلامت بدن شما مفید می باشند. برای افراد بیمار یک رژیم غذایی سالم و یک شیوه زندگی سالم توصیه می شود تا به مبارزه با بیماری بپردازند.