‏حرکات ممنوعه به حرکات نامناسب و غیرمرتبط با ویژگی های آناتو میکی بدن گفته می شود ‏که خلاف قوانین فیزیکی حاکم بر این ساختار انجام می گردد و می تواند علت اصلی بروز آسیب های ناشی از استفاده ناد‏رست ساختار بدن در موقعیت های مختلف و به طور خاص در تمرینات ورزشی و ‏مهارت ها باشد. مشاهده شده است که بعضی از این حرکات می توانند در مفاصل و رشته های عصبی و عضلانی التهاب ایجاد کنند. این تمرینات را با اصطباحاتی مانند تمرینات ورزشی غیرایمن تمرینات ورزشی غیر مجاز تمرینات پره مخاطره تمرینات ورزشی خطرناک تمرینات مضر بیان می کنند.

‏واژه ها و مفاهیم علمی مرتبط با مجموعه حرکات ممنوعه

‏تمام تمرینات و حرکاتی که در جهت تقویت فاکتورهای آمادگی جسمانی به کار می روند با هدف تناسب اندام و بهره مندی بدن از اثرات مثبت این فعالیت ها، در زندگی فعال و در رشته های ورزشی انجام می شوند و مسلما علاقه مندیم که این تمرینات بدون رساندن اسیب، ما را به نتیجه مطلوب برسانند. بنابراین، توجه به تمرینات و روش های نادرست با عنوان حرکات ممنوعه کاملا بجاست.

حرکت

حرکت را می توان جابه جا شدن یا انتقال جسم از نقطه ای به نقطه ای به نقطه دیگر نسبت به یک مرجع (منبع) دانست. حرکت ضرورتا در محیط به هدف خاصی نمی رسد، اما بدیهی است که اجرا کننده ورزشی، از حرکت به عنوان یک وسیله برای رسیددن به هدف استفاده می کند. حرکت بدن انسان به وسیله دستگاه عضلانی - اسکلتی (عضلات، استخوان ها و مفاصل) و تحت کنترل دستگاه عصبی انجام ‏می شود و بیشتر حرکات بدن انسان شامل حرکات عمومی، یعنی ترکیبی از حرکت خطی و حرکت زاویه ای است.

تمرینات ورزشی

‏تمرینات ورزشی، زیر مجموعه ای از فعالیت ورزشی است. در واقع ورزش یک فعالیت بدنی طراحی شده و دارای ساختار است که قابلیت تکرار دارد و از نظر بهبود یا حفظ آمادگی جسمانی سودمند است و همه برنامه های بدنسازی و بسیاری از تمرینات ورزشی که پیش نیاز تقویت وگرم شدن بدن برای آمادگی انجام فعالیت های مهارتی و حرکتی است را دربرگیرد.