به طور همزمان تخمدان های زنان و غدد آدرنال مقادیری هورمون مردانه (آندروژن) نظیر تستوسترون تولید می نمایند. ویزیلیزاسیون حالت نادری است که در آن آندروژن های بیش از حد در جریان خون وجود دارند که اغلب ناشی از تولید بیش از حد آندروژن در تخمدان ها و غدد آدرنال است. آندروژن بیش از حد ممکن است به علت مصرف هورمون های آندروژنی مثل دهیدرواپی آندروستون (DHEA) باشد.

مقادیر بیش از حد هورمون مردانه در بدن زن موجب ایجاد خصوصیات فیزیکی مردانه مثل افزایش رویش مو، افزایش توده عضلانی خشونت صدا و سیکل های نامنظم قاعدگی می گردد. رویش موی شبیه مردان (هیپرسوتیسم) ممکن است اولین تظاهر ویریلیزاسیون باشد. ولی این دو اختلال مثل هم نیستند. ویریلیزاسیون از شیوع خیلی کمتری نسبت به هیپرسوتیسم (پرمویی) برخوردار است و ممکن است از علل خطرناک زمینه ای مثل تومور تخمدان یا غده آدرنال (فوق کلیوی) ناشی شده باشد.

تشخیص

اگر شما بعضی علایم ویلیزاسیون را پیدا کرده اید، فوراً به پزشک مراجعه کنید زیرا احتمال توموری سرطانی (بدخیم) وجود دارد. پزشک شما معاینات بالینی را انجام داده و درخواست آزمایش خون جهت اندازه گیری سطوح هورمونی می نماید. همچنین ممکن است شما تحت سونوگرافی تخمدان ها، سی تی اسکن و یا MRI از غدد آدرنال قرارگیرید تا وجود تومور یا تخمدان های پلی کیستیک (دارای چندین کیست) مشخص شود.

درمان

با مشخص شدن علت زمینه ای بیماری، درمان ممکن است شامل خروج تومور توسط جراحی یا دارودرمانی جهت کاهش تولید آندروژن باشد.