بدنسازان حرفه ای باید توجه خاصی به نوع تغذیه و زمان مصرف بهترین مواد غذایی داشته باشند.در ادامه مقاله قبل، به توضیح این مطلب می پردازیم:

5- عدم ذخیره کالری ها

مه شو: از آنجایی که وعده غذایی متعدد با حجم کمتر، از اصول اولیه و مفید تغذیه محسوب می شود، پس عکس این مطلب هم باید ممنوع اعلام شود.مصرف غذاهای پرحجم در یک نوبت، باعث انباشته شدن سیستم هاضمه و ضعف روند هضم و جذب و نهایتا منجر به تجمع بخشی از کالری ها به صورت چربی ( بخصوص زمانیکه بدن فعالیت کمی دارد) می شود و یکی از بزرگترین اشتباهات ورزشکاران این است که با فراموش کردن یکی از وعده ها ، آن را در وعده بعدی با دو برابر کردن حجم وعده غذایی جبران می کنند.پیشنهاد می کنیم در چنین شرایطی فقط با اضافه کردن مقدار کمی غذا در وعده های بعدی، این وعده فراموش شده را جبران کنید.

6- مصرف غذاهای کم چرب

افزایش حجم عضلانی بدن، میزان کل کالری هایی را که در زمان استراحت می سوزانید، بالا می برد.

البته این موضوع نیازمند تمرین موثر و استفاده رژیمی است که پروتئین و کربوهیدرات کافی داشته باشد.کربوهیدرات ها به عنوان سوخت تمرینات با وزنه محسوب می شوند ، در حالی که پروتئین مشتق از اسید آمینه برای ساخت و بازسازی بافت های تحلیل رفته عضلات در طی تمرینات مقاومتی استفاده می شود.

برای کاهش کل کالری مصرفی، بدون فدا کردن کالری پروتئین و کربوهیدرات ها، با کم کردن چربی سس سس سالادها، غذاهای سرخ کردنی و گوشت های پرچرب، از فرآورده های لبنیاتی کم چرب و منابع پروتئینی مثل سینه جوجه بدون پوست یا بوقلمون، ماهی و گوشت قرمز کم چرب استفاده نمایید.

7- استفاده از پروتئین در هر وعده غذایی

تمرینات با وزنه، نیاز بدن به پروتئین را افزایش خواهد داد.اسیدهای آمینه از غذاهای پروتئینی مثل سینه جوجه، ماهی ، فرآورده های لبنی بدون چربی و برش های از گوشت قرمز کم چرب، نقش موثری در ساخت و بزرگی عضلات بر عهده دارند.

بسیاری از متخصصان تغذیه ورزشی، توصیه می کنند که مصرف تقریبا 2 گرم پروتئین به ازای هر کیلو وزن بدن، به افزایش حجم عضلانی کمک موثری خواهد کرد و می توانید این کار را با تقسیم پروتئین مورد نیاز به وعده های کوچکتر انجام دهید.

تعداد وعده های مصرفی، باید میزان پروتئین موجود در هر وعده را هم مشخص کند.مثلا اگر 85 کیلو وزن دارید و روزانه 170 گرم پروتئین مصرف می کنید، تقریبا 28 گرم را در هر وعده روز در نظر بگیرید.

8- ادویه و مزه دار کردن غذاها

اگر ازسوزش فلفل تند هندی یا طعم تند بعضی غذاها لذت می برید، بدون اینکه متوجه باشید باعث تحریک افزایش در سرعت متابولیسم بدنتان خواهید شد.

فلفل عامل تحریک کننده ای است که سیستم عصبی سمپاتیک را تحریک کرده و باعث آزاد سازی کاتکالامین و مصرف اسیدهای چرب به عنوان سوخت در بدن می شود.

مصرف فلفل های تند آخرین راه حل از دست دادن چربی های بدن نیست، اما در طی زمان با افزایش کمی در صرف انرژی ممکن، خود را نشان می دهد.

ادامه دارد....