برخلاف تصور، خواندن حروف بسیار ریز برای داشتن یک دید خوب بسیار مفید است. در وهله اول به مدت چند ثانیه این تمرین را انجام دهید. سپس به تدریج مدت خواندن را بیشتر کنید. به طور منظم مژه بزنید. همیشه به محض احساس کوچکترین خستگی تمرین را متوقف کنید. عمل پالمینگ را انجام دهید و در مرحله های اول چشمها را به دفعات ببندید. مجدداً آغاز کنید و این کار را همین طور ادامه دهید. به چشم خود فشار نیاورید. بهتر است درجریان این مطالعه گهگاه روی یک جسم که در فاصله دور قرار گرفته باشد، تطابق را انجام دهید. سپس دوباره به خواندن برگردید.

آرامش کامل ضروری است. به محض اینکه خواندن حرفهای ریز بدون خستگی انجام شود، دید به سرعت بهبود می یابد.

در اینجا متذکر می شویم که افراد نزدیک بین، حروف میکروسکوپی را بسیار خوب می خوانند، در حالی که افراد دوربین و آستیگمات غالباً در این مورد دچار اشکال می شوند. بنابراین بهتر است ابتدا یا حرفهای بزرگ شروع کرده و به تدریج آنها را کوچک کنید.

تأثیر مثبت تمرین با کارت سوراخ شده را یادآوری می کنیم.

توصیه های تکمیلی برای خواندن و تطابق صحیح

اگر کارتان تنوع کمی دارد، و با تثبیت نگاه روی نقاط نزدیک همراه است، هرچند مدت یک بار کارتان را متوقف نمایید و اجسامی را که در فاصله دور قرار دارند، به صورت متناوب به اجسام تیره و روشن نگاه کنید.

- در حین مطالعه مرتباً فاصله میان صفحه و چشم را با جلو و عقب بردن سرکتاب یا کتاب تغییر دهید. - صفحه را به صورت مورب نسبت به بدن قرار دهید، که در این حالت رفت و آمد چشمها نیز باید به صورت مورب و نه فقط به صورت افقی باشد.