ماسکهای زیبایی برای پاک کردن و تقویت سلولهای پوست به کار می روند و سبب می شوند که پوست زنده و شاداب شود.

برای تهیه ماسک، می توانید از مواد غذایی مناسبی که همیشه در دسترس است استفاده کنید. این مواد به دلیل ارزش غذایی فراوانی که دارند، پوست را تغذیه می کنند و مواد لازم را در اختیارش می گذارند.

سفیده تخم مرغ، شیر، عسل، ماست، زرده تخم مرغ، لیمو- ترش، سرکه، حبوبات، سبزیها روغنهای گیاهی، میوه ها و گیاهان دارویی بهترین ماسکهای پوست را می سازند.

نکته بسیار مهم، انتخاب درست مواد است، زیرا باید با نوع پوست و مشکلی که پوست با آن روبروست هماهنگ باشد.

اگر پوست خشکی دارید می توانید از عسل، روغن بادامف تخم مرغ و موز استفاده کنید. این مواد پوست را لطیف و نرم می کنند و مواد غذایی کافی در اختیارش می گذارند.

اگر پوست چربی دارید از ماست، لیموترش و سرکه استفاده کنید. این مواد افزون بر تغذیه پوست، چربی اضافی پوست را نیز می گیرند.

کلید اصلی ماسکهای صورت، خاک چینی است. با اضافه کردن این ماده به ماسک مورد نظر، چربی و آلودگی پوست گرفته می شود و پوست آمادگی بیشتری برای جذب مواد غذایی پیدا می کند. خاصیت دیگر افزون خاک رس یا خاک چینی به ماسک صورت این است که ماسک به راحتی روی پوست قرار می گیرد و نمی ریزد.

درست است که شیر و تخم مرغ مواد با ارزشی هستند و سلامت پوست را سبب می شوند، اما در انتخاب آنها باید دقت کرد. کسانی که پوست معمولی و جوانی دارند، می توانند از شیر، سفیده تخم مرغ، زرده تخم مرغ و یا مخلوط زرده و سفیده تخم مرغ استفاده کنند.در حالیکه دارندگان پوست چرب باید از سفیده تخم مرغ و یا آب-ماست یا ماست، ماسک مناسبی برای پوست خود بسازند و کسانی که پوست خشکی دارند باید از موادی که به اندازه کافی لسیتین دارد، بهره بگیرند. در اینصورت زرده تخم مرغ برای این نوع پوست مفید است. در صورت استفاده از شیر نیز، برای پوستهای خشک شیر پرچربی و برای پوستهای چرب، شیرکم چربی توصیه می شود.

نکته مهم این است که مواد را بشناسیم و با خواص آنها آشنا باشیم و هنگام انتخاب نوع ماسک، نوع پوستمان را در نظر بگیریم موادی مانند بنژوان و صمع عربی استحکام بیشتری به نسوج پوست می دهند. روغن بادام لطافت بخش است و بیش از روغنهای گیاهی دیگر روی پوست اثر دارد. سبزیها و میوه ها به دلیل داشتن املاح فراوان، آنزیمهای گوناگون و ویتامینهای مختلف اثر مطلوبی بر روی پوست دارند. از این دسته، بعضی خاصیت اسیدی، بعضی دیگر اکلیک و بقیه خنثی هستند.

پوست سالم اسید لازم را برای خود می سازد، به طوریکه مدت کوتاهی پس از شستن پوست، کمبود اسید جبران می شود، اما شستشوی مکرر پوست و شنا مجال اسیدسازی به پوست نمی دهد و در نتیجه پوست آسیب می بیند. در این هنگام به وسیله غذاهای مختلف می توانیم به پوست اسیدهای لازم را برسانیم.

سرکه سیب اسیدرسان خوبی است. به کمک این ماده می توانیم کمبود اسید پوست را جبران کنیم. به این شکل که مقدار کمی سرکه سیب را در یک پیمانه آب بریزیم و آن را به پوست بزنیم. این محلول اسیدی، اسید پوست را به تعادل می رساند.

لیموترش، هویج، کاهو، انگور، توت فرنگی، آناناس، لیمو عمانی و سیب نیز خاصیت اسیدی دارند و می توانند به پوست اسید لازم را برسانند. هریک از این مواد، به تنهایی، ماسک خوبی است.پس از پاک کردن پوست، می توانید یکی از این سبزیها یا میوه ها را انتخاب کنید و روی پوست بگذارید. پس از خشک شدن، پوست را با آب نیمگرم بشویید.

برای استفاده از لیموترش، آب نصف لیموترش را در مقدار کمی آب بریزید و محلول را با پنبه به پوست بزنید.

اگر پوست خشکی دارید بهتر است از زرده تخم مرغ و موز استفاده کنید و آب سبزی یا میوه مورد نظر را با یکی از این دو مخلوط کنید.

اگر پوست نرمالی دارید، از عسل استفاده کنید. دو قاشق از اب میوه یا سبزی مورد نظر را با کمی عسل مخلوط کنید و روی پوست بگذارید.

اگر پوست چربی دارید از سفیده تخم مرغ یا ماست کمک بگیرید و سفیده یک عدد تخم مرغ یا مقداری ماست را به آب سبزی یا میوه انتخابی خود بیفزایید.

پس از آماده شدن ماسک می توانید پنج یا شش قطره سرکه سیب (اگر پوست چربی دارید) یا روغن بادام و یا روغن زیتون (اگر پوست خشکی دارید) بیفزاییدتا خاصیت بیشتری داشته باشد.

نکته بسیار مهم اینکه پس از گذشتن هر نوع ماسک، به محض احساس سوزش یا خارش، پوست را بشویید، زیرا ممکن است پوست شما به آن ماسک حساسیت داشته باشد.

تهیه انواع ماسک های زیبایی