وقتی که نتایج تست های انجام یافته قند خون را بیشتر نشان می دهند ممکن است لازم باشد که در دز انسولین تغییراتی به عمل آید.

نتایج تست وقتی بالا است که قند خون برای 3 روز متوالی 180 میلی گرم یا بیشتر بوده و تست ادراری 3 روز متوالی 1% و یا بیشتر نشان می دهد.

راهنمایی تنظیم و تعدیل دز انسولین بر حسب زمان افزایش قند، اوج اثر انسولین و ساعات تزریق انسولین فرق می کند. وقتی که در اوج اثر انسولین تزریق شده قند خون بیشتر باشد، لازم است دز انسولین آن نوبت را بیشتر نمود. مثلا اگر قبل از صبحانه دز مخلوط انسولین کریستال و ان.پی.اچ دریافت می کنید اوج اثر انسولین ان.پی.اچ در اواسط بعدازظهر می باشد. بنابراین اگر نتیجه تست قبل از شام بالا باشد بایستی دز انسولین حد واسط (ان.پی.اچ) قبل از صبحانه افزایش یابد.

قبل از اقدام به افزایش دز انسولین مطمئن باشید که غیر از بی کفایتی انسولین علل دیگری در بین نباشد. مثلا آیا غذای بیشتری میل کرده اید؟ آیا فعالیت خود را کم کرده اید؟ اشتباهی در دز انسولین به وجود آمده است؟ آیا به ناحیه ای از پوست که به علت آتروفی یا هیپرتروفی نسج زیر جلدی جذب انسولین مختل می باشد تزریق کرده اید؟ افزایش وزن دارید؟ دارویی بخصوص که ممکن است قند خون را افزایش دهد، میل کرده اید؟

جواب مثبت برای هر کدام از این سوالات دلیل افزایش قند خون می باشد. در چنین مواردی بایستی به رفع اشکال یا درمان آن اقدام شود و نیازی به افزایش دز انسولین وجود ندارد. اگر جواب این سوالات منفی باشد، آن وقت لازم است که دز انسولین را بیشتر کنیم. در صفحه بعد راهنمایی های لازم در مورد نحوه افزایش دز انسولین ذکر شده اند. بهتر است که با پزشک خود در این مورد مشورت کنید. زیرا ممکن است راه حل دیگری برایتان پیشنهاد کند.