ریزش مو برخلاف تصور عده ای ، ارثی نیست ، بلکه گرسنگی پیاز مو نسبت به ویتامین B می باشد و این گرسنگی خود باعث تجمع شدن چربی در اطراف پیاز مو است. یکی دیگر از عواملی که باعث ریزش مو می گردد کمبود گوگرد می باشد.

این ماده معدنی جزو ترکیبات مو می باشد و در انواع پیاز های خوراکی مثل پیاز نرگس ، پیاز عنصل و همچنین انواع سبزی ها مثل تره ، سیر و موسیر به وفور یافت می شود. موضوع دیگری که در ریختن موی سر موثر است کندی جریان خون در زیر پوست سر است. برای تحریک جریان خون در زیر پوست سر می توان از عواملی که پوست را تحریک می کنند ، استفاده نمود تا از ریزش موهای خود جلوگیری نمایید. یکی از راه ها ، به جریان انداختن خون در سر و تنفس موهاست به شرط اینکه صابون و شامپویی را به کار می برید قلیایی نباشد.

نسخه های کهن

شستن مو با ماست و آب ماست از ریزش مو جلوگیری می کند.

یک عدد خیار بزرگ که کاملا رسیده و زرد شده است را از وسط به دو نیم کنید و لا به لای گوشت و تخم آن مقداری جو دو سر قرار دهید. پس از چند روز جو از آب خیار استفاده کرده و جوانه می زند و پس از مدتی خشک می شود. حال آن را کوبیده و مخلوط با حنا یا ماست به سر ببندید.

برگ های گزنه و پیاز را کاملا ریز کرده و در الکل 70 درصد بریزید. هر روز این مخلوط را تکان دهید و به مدت یک الی دو هفته آن را در هوای اتاق نگه دارید. اکنون آن را صاف کرده و به مدت یک هفته هر روز پوست سر را با آن ماساژ دهید. بعد از گذشت این مدت خواهید دید که ریزش موی شما چقدر کاهش یافته است.

مقداری کمی سیر را رنده کنید و بعد به آن مقداری عسل اضافه کنید و خوب مخلوط کنید این مایع را به کف سر خود بمالید و پس از گذشت 2 ساعت موهای خود را خوب بشویید.

پوست نارگیل را همراه با قسمت های چوبی از میوه جدا نموده و آن ها را بسوزانید ، خاکستر حاصل را با حنا مخلوط کرده و به آن مقداری قهوه و آب اضافه کرده و این خمیر را به کف سر خود بمالید.

این عمل باعث تقویت مو شده و از ریزش آن جلوگیری می کند. پس از آن سر را خوب بشویید.

آرد ثعلب یکی از موادی است که باعث تقویت مو شده و از ریزش آن جلوگیری می کند. برای استفاده از آن می توان آرد را به مقدار اندکی به کف سر مالیده و بعد با آب سرد موها را بشویید.

ضماد برگ تازه و خشک سدر را تهیه نموده مالیدن این ضماد بر سر ، برای تقویت مو بسیار مفید است. برای مالدین بهتر است موها نم دار باشند.

مغز کهنه و سیاه شده گردو را له کرده و به صورت پودر در آورید و با مقدار کمی روغن زیتون مخلوط نمایید مالیدن این ژله به موها باعث جلوگیری از ریزش مو می شود. سیاه دانه را خوب بسوزانید و سپس آن را با موم و کمی روغن بادام و حنا مخلوط کنید و به مدت 40 دقیقه به سر خود بمالید. این مایع از ریزش مو جلوگیری می کند.