mahsho s2

مه شو: پوست، وسیع ترین ارگان بدن انسان محسوب می شود. می دانیم که انواع مختلف پوست شامل پوست های چرب، پوست های خشک و پوست های ترکیبی می باشد. آقایان و خانم ها دارای مراقبت های پوستی منحصر به فرد خود هستند زیرا تفاوت های زیادی بین پوست مردان و زنان در سطوح زیستی وجود دارد. در اینجا به تفاوت های پوست مردان و زنان اشاره می کنیم:

حساسیت:

پوست مردان نسبت به پوست زنان ضخیم تر است اما نکته قابل توجه این است که مردان نسبت به زنان پوست حساس تری نیز دارند که این امر، به خاطر فرسایش روزانه در سطح پوست می باشد. آقایان به علت شرایط کار خود، در معرض شرایط محیطی مختلفی قرار دارند که باعث ایجاد ضایعات و عوارضی در پوست آنها می شود. علاوه بر این، بیشتر مردها به طور مکرر ریش خود را اصلاح می کنند که این امر نیز به مرور زمان، باعث آسیب پوست می گردد. اصلاح مداوم موجب تجزیه پرده نازک هیدرولیپید در سطح پوست می شود و چربی سازی و خاصیت حفاظتی آن را کاهش می دهد. با وجود اینکه زنان از چنین حساسیتی رنج نمی برند، اما دارای پوست نازک تری هستند که آن را در برابر اشعه ماورای بنفش حساس تر می سازد.

چربی پوست:

علیرغم اینکه مردان دارای غدد چربی ترشح کننده چربی کوچکتری نسبت به زنان هستند، اما پوست چرب تری دارند. زنان از وجود استروژن بهره می برند که ترشح چربی را کنترل می کند. زمانی که مردان یا زنان به سن ۵۰ سالگی می رسند تولید چربی در آنها کمابیش یکسان است. متأسفانه در آن زمان، عوامل متعدد دیگری شروع به ایفای نقش می کنند.

پیری پوست:

با پیر شدن پوست، آقایان و خانم ها شاهد تغییراتی در پوست خود می باشند. مردها در طول هر سال حدود ۱٪ از ضخامت پوست خود را از دست می دهند. زنان نیز با از دست دادن استروژن، نسبت به اشعه آفتاب حساس تر می شوند. در طول دوران یائسگی، خانم ها تغییرات قابل توجهی را در پوست خود خواهند داشت. همچنین زنان کاهش بیشتری از کلاژن را در مقایسه با مردها مشاهده می کنند. به همین دلیل روند پیری در زنان نسبت به مردان بیشتر قابل مشاهده است.

نشانه های قابل رؤیت پیری پوست، تغییراتی هستند که در زیر سطح پوست و در نتیجه تأثیرات مضر عوامل خارجی اتفاق می افتند. این عوامل خارجی، رادیکال های آزاد را تولید می کنند که دشمنان اصلی پوست محسوب می شوند. رادیکال های آزاد به ساختار طبیعی پوست حمله کرده و به آن آسیب می رسانند. این عوامل ساختاری عمدتاً از فیبرهای الاستین و کلاژن و عوامل محافظ رطوبت که موسوم به پلی ساکارید هستند، تشکیل شده اند. حداقل نتایج این آسیب، ایجاد خطوط ریز، چین و چروک ها، خشکی پوست و از دست دادن شفافیت آن می باشد.

در طول زمان ساختار حفاظتی پوست شروع به شکستن می کند. فیبرهای کلاژن به هم متصل شده و الاستین شروع به تغییر ساختار می کنند و تمامی این امور منجر به تشکیل خطوط ریز وچین و چروک ها می گردند. با بالا رفتن سن، مویرگ های خونی در سطح پوست ظاهر می شوند و نازک می شود. در واقع، هر چه سن ما بالاتر می رود، نیاز ما به مراقبت نیز بیشتر می گردد تا بتوانیم پوستی لطیف و سر حال داشته باشیم.