بیماری های قلبی، سرطان، چاقی و دیابت را به طور رایج، بیماری های «غربی» مینامند زیرا موارد ابتلا به آنها در کشورهای در حالی توسعه بسیار کمتر از کشورهای توسعه یافتهای غربی است.

در یک مطالعه در کشور چین مشخص شد که در بعضی مناطق این کشور، اساساً بیماری سرطان یا بیماری های قلبی وجود ندارند. در این مناطقی به طور کاملی از رژیم غذایی گیاهی استفاده می شد. در مقابلی در نواحی دیگر، تا ۱۰۰ برابر افزایشی در بیماریهای مزبور مشاهده شد. در این نواحی، رژیم غذایی به طور شدید مبتنی بر مواد حیوانی بوده است. در سراسر ایالات متحده، بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های قلبی شایع هستند. با در نظر گرفتن سن و ورزشی، گروه های بسیاری از افراد در مناطق وسیعی از کشور چین به ندرت دچار این بیماریهای «غربی» می شوند که احتمالا علت آن، استفاده از رژیم غذایی حاوی سبزیجات، میوه و غلات کاملی است.

توصیه شده است که رژیم غذایی را فقط غذاهای گیاهی تشکیل دهند و از پروتئین، فقط به عنوان چاشنی همراه با غذاها استفاده شود.

مشخصی شده است که افرادی که در کشور فرانسه زندگی می کنند عمر طولانی تری دارند و حتی اگر چربی های اشباع شده ی بیشتری نسبت به آمریکایی ها مصرف کنند میزان بروز بیماری قلبی در این کشور، کمتر از شمالی آمریکا است. علت این موضوع را موارد زیر دانسته اند:

کاهش مصرف کربوهیدرات عمل آوری شده و سایر غذاهای تفننی؛

تفاوت های ژنتیکی نژادی که موجب می شود چربی ها زیان کمتری به بدن این افراد وارد اورند؛

زندگی در مناطق جنوبی با تولید حرارت کمتر به وسیله ی بدن همراه است و در نتیجه، سرعت متابولیک، کمتر است که این موضوع موجب افزایش سلامتی می شود:

فرانسویها نسبت به آمریکایی ها وابستگی کمتری به اتومبیل دارند و در نتیجه، فعالیت بدنی آنها بیشتر است؛

فرانسوی ها نسبت به آمریکایی ها، مقدار کمتری چربی ترانس مصنوعی مصرف می کنند. نشان داده شده است که این نوع چربی ها، در هر گرم، لیپوپروتئین بیشتری نسبت به چربی های اشباع شده دارند.

البته آمارهای جمع آوری شده به وسیله ی سازمان بهداشت جهانی در سالی های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ نشان داده اند که میزان بروز بیماری های قلبی در فرانسه احتمالا کمتر از آنچه حقیقتاً وجود دارد تخمین زده شده و در واقع مشابه موارد موجود در کشورهای همسایه است.

سوء تغذیه چیست؟

سوء تغذیه عبارت است از مصرف ناکافی، بیش از حد یا نامتعادل مواد غذایی.

در کشورهای توسعه یافته، بیماری های ناشی از سوع تغذیه، اغلب در ارتباط با عدم تعادلی تغذیه ای یا مصرف بیش از حد مواد غذایی هستند.

اگر چه تعداد افرادی که در اثر مصرف بیش از حد، دچار سوء تغذیه شدهاند، در سراسر جهان بیشتر است، بر اساسی گزارشی سازمان بهداشت جهانی، چالشی حقیقی را در کشورهای در حالی توسعه، بیشتر تغذیه ی ناکافی (به معنی فقدان مواد غذایی لازم برای رشد و حفظ اعمال حیاتی) تشکیل می دھل تا قحطی.