تغذیه صحیح و مصرف تمام مواد غذایی لازم و ضروری برای سلامت بدن یکی از ارکان مهم سلامتی و داشتن اندامی متناسب و ایده ال است.

مه شو:بارها به این نکته اشاره کرده ایم که برای پیشرفت در زمینه تناسب اندام و رشد عضلات، دو فاکتور مهم تمرین و تغذیه باید در کنار هم قرار گیرند.

البته تغذیه مناسب و داشتن رژیمی سالم و مغذی ، تنها در ورزش پرورش اندام مهم نیست، بلکه درتمام رشته های ورزشی ، ورزشکاران باید از مواد غذایی مغذی و پرانرزی استفاده می کنند.

به طور کلی تغذیه ورزشی باید دارای چند خصوصیت مهم باشد:

1- پرکالری و نیروبخش بودن رژیم

2- سبک و قابل هضم بودن سریع رژیم

3- داشتن تمام مواد غذایی لازم برای بدن ورزشکار

4- کافی بودن میزان ویتامین ها در غذا و مدت کار به طور طبیعی

برخی افراد، صرف نظراز حفظ سلامت مواد غذاییف با آماده سازی ناصحیح مواد، مانع از تاثیرات مفید و حتی باعث تاثیر عکس مواد غذایی می وشند و سرخ کردن یکی از این عادات ناصحیح غذایی محسوب می شود.

باید این نکته را یادآور شد که درصد بالایی از بیماری های قلبی و ناراحتیهای عصبی افراد به این موضوع بازمی گردد که علاقه زیادی به طعم مواد سرخ کردنی دارند که این نه تنها خواص مواد غذایی را تا حد زیادی از بین می برد، بلکه در بدن تبدیل به چربی دیرهضمی شده که غالبا ذخیره می شود.

با تمام این اوصاف، سوال اینجاست که غذای سالم چگونه باید باشد؟

فراموش نکنید که وعده صبحانه، مهمترین وعده غذایی در شبانه روز محسوب می شود و تخم مرغ یکی از بهترین گزینه ها برای وعده صبحانه است.

برای وعده های دیگر غذا که می تواند تا 6 وعده هم باشد، نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

غذای کافی شامل 3 بخش است:

1- پروتئین ها

2- کربوهیدرات ها

3- چربی های سالم

هر کدام از این فاکتورها باید به میزان لازم در وعده های غذایی قرار گیرند.

در ضمن حذف کامل چربی ها هم می تواند مسائل خاص خود را به همراه داشته باشد.سعی کنید بهترین و سالم ترین نوع روغن را انتخاب کرده و در مصرف آن اعتدال را رعایت نمایید.

برای مصرف پروتئین ها، بهتر است از نوع مفید ( مرغ و ماهی) به صورت آب پز یا کبابی استفاده کنید.با این کار از بالا رفتن اسید اوریک خون جلوگیری می کنید و پروتئین را با درصد جذب بالا به بدن می رسانید.

سبزی های تازه و میوه باید در تمام طول روز همراه برنامه غذایی شما باشند.

ویتامین ها که مهمترین عناصر غذایی به شمار می آیند می توانند با مصرف سبزی ها تامین شوند.شادابی پوست و توازن سیستم گوارش از جمله محاسن مصرف سبزی و میوه تازه است.

کلسیم یکی دیگر از نیازهای اصلی همه افراد و ورزشکاران محسوب می شود.بادام یکی از مهمترین و بهترین منابع کلسیم به شمار می آید.

سعی کنید همواره وعد های غذایی را سر وقت صرف کنید و از دیر غذا خوردن در شب و نامنظم غذا خوردن اجتناب کنید.

و در آخر اینکه طوری برنامه ریزی کنید که سبک ترین وعده غذایی شما، شام و در ساعات اولیه شب باشد.به این ترتیب، علاوه بر حفظ سلامت سیستم گوارش و آرامش بیشتر، اندامی متناسب و زیبا خواهید داشت.