ترکیبات موجود در کپسول های روغن ماهی چیست ؟

کپسول هایی که امگا-3 دارند شفاف و بدون کدورت اند و در داخل آن ها 500 یا 1000 میلی گرم روغن ماهی وجود دارد (کپسول های 500 میلی گرمی هستند و به راحتی بلعیده می شوند ولی کپسول های 1000 میلی گرمی (یک گرمی) بزرگتر هستند. افرادی که نمی توانند از قرص ها و کپسول های بزرگ استفاده کنند، می توانند از دو کپسول کوچک 500 میلی گرمی در طی روز استفاده کنند. اسیدهای چرب DHA، EPA (دو اسید چرب خانواده امگا-3) ماده موثر هر کپسول ها می باشند. در هر کپسول 1000 میلی گرمی، 180 میلی گرم EPA و 120 میلی گرم DHA (18 درصد EPA و 12 درصد DHA) وجود دارد. بقیه مواد داخل کپسول ها شامل ویتامین های E-D-A و اسیدهای. چرب خنثی است

چقدر توصیه می‌شود که از کپسول روغن ماهی استفاده شود؟

ماده مغزی اصلی در این مکمل ، EPA (اسید ایکوزا پنتانوئیک) و DHA (اسید دکازا هگزانوئیک) است. برای سادگی کار ما روی EPA تمرکز می‌کنیم. به اجزای تشکیل‌دهنده کپسول روغن ماهی ، روی محفظه دارو نگاه کنید و ببینید که قرص آن چقدر EPA (اسید ایکوزا پنتانوئیک) دارد. توصیه می‌شود که روزانه ۱۲۰۰ میلی‌گرم EPA استفاده شود.

آیا مارک خاصی از کپسول روغن ماهی بیشتر توصیه می‌شود؟

Omacor تنها مکمل روغن ماهی است که توسط FDA تأیید شده است. هر قرص آن ۴۶۵ میلی‌گرم EPA دارد. ( در فارماکوپه آمریکا) مکمل‌های روغن ماهی تأیید شده مانند Kirkland یا Nature Made محتوی ۱۸۰ میلی‌گرم EPA در هر قرص هستند. Omacor از مکمل‌های دیگر گران‌تر است. شواهدی از آلودگی جیوه در این مکمل‌ها وجود ندارد.

فایده استفاده از مکمل‌های امگا-۳ چیست؟

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که این مکمل‌ها سطح تری‌گلیسرید بدن را کاهش می‌دهند و احتمال حوادث عروق کرونری عمده را -به خصوص در افرادی که در حل بهبودی از حملات قلبی اخیر هستند- کاهش می‌دهند. همچنین گزارشاتی وجود دارند که نشان می‌دهند این مکمل‌ها ممکن است فوایدی در بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید و سوریاسیس داشته باشند ، حتی شواهدی از سودمندی این مکمل‌ها در افسردگی وجود دارد.البته در مورد سودمندی این مکمل‌ها در افسردگی ، اطلاعات و داده‌های محدودی وجود دارد.