ویتامین D از دو منبع مشتق می شود: غذا و خورشید که باعث می شود سلول های موجود در پوست ویتامین بسازند.

بهترین منبع غذایی شیر غلیظ و غلات هستند اما بسیاری از زنان ویتامین D کافی مورد نیاز خود را نمی توانند فقط از راه غذا دریافت کنند. اگر در طول ماههای تابستان بیرون از منزل باشید، تنها در طول ۱۰ دقیقه ویتامین D مورد نیاز بدن خود را دریافت خواهید کرد. اما برای کسانی که در شهرها و استانهای شمالی زندگی میکنند مشکلی وجود دارد و نمیتوانند ویتامین D مورد نیاز خود را در زمستان دریافت کنند. به این دلیل که اشعهٔ خورشید تغییر میکند و نمیتواند واکنشهای لازم در پوست را بوجود آورد. به عنوان مثال، چون من در بوستون زندگی می کنم، نمیتوانم ویتامین D مورد نیاز بدنم را از ماه نوامبر تا فوریه از خورشید دریافت کنم. به همین دلیل زنان در این آب و هوا ۲ تا ۴ درصد از حجم استخوانهایشان را در زمستان از دست می دهند و اگر سالم و جوان باشند دوباره حجم استخوان از دست رفته خود را در تابستان به دست می آورند.

مکمل ها چطور؟

تحقیقات نشان می دهد. بهتر است تا جایی که ممکن است مواد مورد نیاز بدن را از غذا دریافت کنیم. هیچ نوع ویتامین یا قرصهای معدنی و ویتامینی نمیتواند جانشین خوبی برای وعده های غذایی روزانه باشد به چند دلیل:

* دانشمندان هنوز نتوانسته اند تمام فواید مواد مغذی موجود در غذای روزانه را شناسایی کنند. بنابراین اگر فقط به مکمل ها اکتفا کنیم، ممکن است خیلی از مواد مورد نیاز بدنمان را حذف کنیم. به عنوان مثال لیکوپن که ترکیبی فیتو شیمیایی است و به صورت طبیعی در گیاهان موجود است. هنگامی که تحقیقات دانشگاه هاروارد سرطان پروستات را در مردان به علت مصرف گوجهفرنگی بررسی کرد، این ماده مورد توجه قرار گرفت. به نظر می رسید این بیماری به خاطر لیکوپن موجود در گوجهفرنگی ایجاد می شود، نه از مصرف کپسول های ویتامین.

* تقریباً غیرممکن است که مقدار زیادی کلسیم و ویتامین D از غذای روزانه به دست بیاید ولی با استفاده از مکمل ها این کار ممکن است. کلسیم اضافی با جذب آهن و روی که دو مادهٔ معدنی مهم هستند به وجود می آید.

* مواد مغذی موجود در غذا بیشتر در دسترسی هستند. اگر مقدار کمی از کلسیم مورد نیاز بدن خود را از غذا و وعده های بین غذایی دریافت کنیم، جذب و هضم آنها برای بدن آسان تر است تا جذب کلسیم از کپسولهای حاوی مواد معدنی. همچنین هضم کلسیمی که همراه با شکر طبیعی باشد آسان تر است.

اگر نمی توانید تمام کلسیم و ویتامین D مورد نیاز بدن خود را از غذای مصرفی تان به دست آورید، پیشنهاد می کنم برای حفاظت از استخوانهایتان از مکمل ها استفاده کنید. در اینجا به چند پیشنهاد اشاره می کنیم:

* مکملی را انتخاب کنید که حاوی کلسیم و ۴۰۰ میلیگرم ویتامین D باشد.

کربنات کلسیم و سیترات کلسیم هر دو مکمل های خوبی هستند. ولی سیترات کلسیم مزیت بیشتری دارد زیرا آسانتر جذب بدن می شود.

بهترین مکمل ها را انتخاب کنید. به میزان کلسیم و ویتامین D مصرفی خود دقت داشته باشید هیچ احتیاجی نیست که بالاتر از حد مورد نیاز مصرف کنید. در واقع اگر شما این کار را بکنید دچار مشکلات گوارشی خواهید شد.

* مکمل ها را در عصرها، بعد از شام و یا هنگام خواب مصرف کنید. سیستم گوارشی بدن شما در شب کندتر عمل می کند و به کلسیم و ویتامین D این امکان را می دهد که به راحتی و به مقدار بیشتر جذب بدن شود.