تاثیر ویتامین B12 در بدن چیست؟

ویتامین B12

این ویتامین وجودش برای ایجاد وجودش برای ایجاد استیل کولین Acetylcholine نهایت ضرورت را دارد که خود این ماده برای آن که مغز کارش را به خوبی انجام دهد بسیار لازم است. البته ویتامین در ساخت خون نیز نقش بسیار موثری دارد و همین طور وجود آن در ساخت غلاف اعصاب بدن و سلامت عصب کاملاً ضروری است.

مواد غذایی زیر دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین B12 هستند :

گوشت گوسفند، گوشت گوساله، گوشت مرغ، گوشت سایر طیور، انواع و اقسام ماهی ها ، شیر، ماست، پنیر، تخم مرغ، ماهی تون و احشاء حیوانی مثل جگر سیاه، قلوه، دل و امثال آنها. متاسفانه مقدار زیادی از ویتامین به هنگام پختن گوشت، تخم مرغ و ماهی از بین می رود. مقدار لازم ویتامین برای زن و مرد دو میلی گرم در روز است.

و اما استیل کولین که برای ساخته شدن، به ویتامین B12 نیاز دارد نقش بسیار مهمی در بدن بازی می کند که کمترین آن عبارت است از :

استیل کولین کارش هدایت امواج عصبی، در مسیر اعصاب و از اعصاب به عضلات است. ترشح آن باعث کم شدن ضربان قلب می شود. این ماده باعث می شود که حرکات روده زیاد شده و مانع یبوست و ماندن زوائد مواد غذایی در روده ها شود.

کمی ترشح آن باعث ضعف عضلات می گردد.

در مغز اثر بسیار خوبی دارد و بسیاری از محققین عقیده دارند که وجود آن باعث خوب و روان فکر کردن می شود می شود. شاید روی حافظه نیز اثر شایسته ای داشته باشد. باعث ترشح شیره معده و صفرا می شود یعنی به هضم غذا کمک می کند.