تاثیر ویتامین (B1) در بدن چیست؟

ویتامین (B1) تیامین Thiamien

بسیاری از افراد عادت دارند که غذاهای بی ارزش بخورند. سعی می کنند به دنبال ارزان ترین غذاها و یا راحت ترین آنها بگردند. در حالی که این نوع غذاها غالباً بدون تیامین هستند و کمبود این ویتامین نیز به نوبه خود به افسردگی، شغلی، بی حالی، بی میلی، خستگی مزمن و بی خوابی منجر می شود. این حالت بیشتر در کسانی دیده می شود که روزها می خواهند با صرف وقت کم و پول کمتر با هر غذایی که در کوچه و خیابان و هر غذاپزی می بینند شکم خود را پرکنند. به طور قطع وقتی این نوع غذاها به مدت طولانی خورده شود شخص نشاط، طراوت و شادابی خود را از دست می دهد و به یکی از عوارض ذکر شده در بالا نیز احیاناً دچار می شود. اگر می خواهید شاد باشید، خنده رو باشید، بشاش باشید، تیامین یعنی ویتامین را فراموش نکنید.

بدن ما برای آن که مواد نشاسته ای یعنی هیدروکربورها را بسوزاند به تیامین نیاز دارد وقتی ویتامین B1 یعنی تیامین در بدن، صرف سوزاندن غذاهای آَشغال و بی ارزش و بی محتوی می شود، مقادیر زیادی تیامین صرف شده ولی نیاز غذایی بدن با انجام این کار برآورده نشده است.

به همین جهت شما تا می توانید غذاهایی بخورید که ویتامین زیاد داشته باشند. مقدار نیاز بدن به ویتامین B1 در شبانه روز 5/1 میلی گرم برای مردها و 1/1 میلی گرم برای زنها است.

ویتامین B1 در این خوراکی ها زیاد وجود دارد.

انواع و اقسام گوشت ها، جگرسیاه، نخود، لوبیا، انواع غلات و نان همراه با سبوس، تخم مرغ، انواع سبزیجات و بسیاری از میوه ها.

لازم است اضافه کنیم که سبزیها در اثر پختن، مقادیری از ویتامین B1 خود را از دست می دهند. همین طور نبایستی هیچ وقت ابتدا سبزی ها را خرد کرد و بعد شست چون ویتامین B1 آن تا حدی وارد آب می شود بلکه اول باید سبزی را شست و بعد خرد کرد.