انجام ورزش به شکل منظم و افزایش فعالیت بدنی یکی از مواردی است که باعث پیشگیری و درمان فشارخون و بیماریهای قلبی می شود.

اگر می خواهید ورزش را به عنوان پیشگیری از فشار خون بالا یا ناراحتی قلبی انجام دهید، به این معنی که هنوز فشار خون طبیعی دارید و به ناراحتی قلبی دچار نشده اید، انجام هرگونه ورزشی مفید است. البته توجه کنید که منظور انجام ورزشهای غیر استاندارد نیست.

اما چنانچه ورزشی را به خاطر درمان فشارخون بالا یا درمان ناراحتی قلبی انجام می دهید، باید به نکته ای توجه نمائید. نکته این است که ورزشهای نرم و آرام انجام دهید، چرا که انجام ورزشهای شدید، ممکن است باعث افزایش ناراحتی شما شود. بعد از مدتی که مشکل شما برطرف شد، با نظر پزشک خود می توانید ورزشهای سنگین تری انجام دهید.

بهترین ورزش برای درمان فشار خون بالا و ناراحتی قلبی، پیاده روی می باشد. بهتر است ابتدا چند حرکت کششی انجام دهید. حرکات کششی را به آرامی انجام دهید، زیاد به خود فشار نیاورید و هر حرکت کششی را حدود 10 ثانیه طول دهید. این حرکات کششی نقش مهمی در کنترل فشارخون دارند، بنابراین سعی کنید هر روز حداقل 10 دقیقه به انجام حرکات کششی بپردازید و سپس اقدام به پیاده روی کنید. حدود 20 تا 40 دقیقه پیاده روی کنید. می توانید از 10 دقیقه پیاده روی شروع کرده و کم کم آن را به 40 دقیقه برسانید. بهتر است در فضای آزاد نرمش کرده، و سپس به پیاده روی بپردازید. پیاده روی در پارک یا کنار رودخانه، بهتر از پیاده روی در کوچه ها و خیابانها می باشد.

پیاده روی شما باید با سرعتی باشد که به نفس نفس نیفتید و اگر کسی در کنار شما باشد، بتوانید به راحتی با او صحبت کنید. البته نباید، سرعت پیاده روی را بیش از حد کم کرد بنابراین به شکلی راه بروید که از طرفی به نفس نفس نیفتاده باشید و از طرفی اگر کمی سریعتر حرکت کنید، به نفس نفس می افتید.

راه دیگر پیدا کردن سرعت پیاده روی، استفاده از سرعت ضربان قلب است. برای این کار ابتدا تمرین کنید تا بتوانید نبض خود را لمس نمایید. برای این کار با انگشت اشاره و انگشت میانه، روی مچ دست طرفی که شصت وجود دارد را لمس کنید. انگشتان خود را آن قدر جابجا کنید تا بتوانید نبض خود را پیدا کنید. هنگام پیاده روی نبض شما باید بین 60 تا 85 درصد حداکثر ضربان خود را انجام دهد. برای بدست آوردن حداکثر ضربان قلب، سن خود را از عدد 220 کم کنید.

به طور مثال شخص 30ساله به شکل زیر عمل می کند.

حداکثر ضربان قلب 190 = 30-220 162= 85% × 190 114= 60 % × 190

این شخص باید با سرعتی پیاده روی کند که نبض او در هر دقیقه بین 114 تا 162 بار بزند. این شخص باید مواظب باشد که قلب او بیش از 162 بار در دقیقه نزند، چرا که ممکن است به او آسیب برسد.