پیوره

برای جلوگیری پیوره، مصرف پرتقال و لیموترش نافع است، چنان چه روزی چند پرتقال، یا عصاره 2 الی 3 لیموترش میل کنید، اسیدیته ی غیر عادی بدن را برطرف، و اشتها را تحریک و کمبود ویتامین ث را از بین می برد.

همچنین غرغره با عصاره لیمو ترش، یا مالش قطعات لیموترش به روی لثه ها، از این بیماری جلوگیری می کند.

پس از ابتلای به پیوره خفیف، می توان با اقدامات زیرآن را درمان کرد :

چنانچه چه مریض لاغر و ضعیف باشد، باید سه روز روزه بگیرد و فقط آب و عصاره میوه بنوشد. سپس باید غذای او تا مدت دو هفته محدود به میوه تازه، سبزی، شیر و موز بشود. آنگاه باید نان سبوس دار، بلغور، سبزیجات پخته بی ادویه جزء منوی غذای روزانه او بشود. مصرف شیرینی، ترشی، چای، قهوه، نوشابه های غیر الکلی (مانند پپسی کولا، کوکاکولا) مطلقاً ممنوع است.

بدبویی دهان

برای رفع بوی دهان عصاره نصف لیموترش را در نصف فنجان گلاب ریخته صبح و عصر دهانتان را با محلول مزبور مضمضمه کنید. این عمل نه تنها بدبویی دهان را رفع می کند، بلکه ان را خوشبو هم می سازد و جوش ها و التهاب لثه ها را برطرف می سازد. خوردن برگ جعفری تازه و نپخته هم برای رفع بوی بد دهان مفید است.

خونریزی از لثه

خونریزی از لثه ناشی از کمبود ویتامین ب در بدن است برای رفع این عارضه باید عصاره پرتقال، اب انگور، آناناس، یا عصاره لیموترش خورد. مکیدن سه ، یا چهار لیموترش روی شکم خالی، یا تناول چند عدد پرتقال، یا غرغره عصاره لیموترش این عارضه را برطرف می کند.

گلو درد

عصاره لیموترش اثر فوری در رفع گلودرد دارد. برای این منظور باید عصاره لیموترش را کمی گرم نموده آن را با مقدار کمی عسل خالص مخلوط کرده و سپس مکید، یا این که می توان عصاره یک لیموترش را در یک لیوان آب نیمه گرم مخلوط با یک قاشق مرباخوری عسل ریخته آن را غرغره کرد. در صورتی که عسل فراهم نباشد، دو برابر عصاره لیمو ترش را با آب گرم مخلوط نموده و آن را غرغره نمایید.