حتما همه شما با هم اتفاق نظر دارید که ترک اتاق های خسته کننده و تکراریمان و رفتن به یک مسافرت و یا حتی تفریح نیمروزی در اطراف خانه بسیار خوشایند است. اما ، آیا می دانستید این تغییرات و شکستن قوانین روتین زندگی روی بهبود عملکرد ذهن و بدن نیز موثر هستند ؟

یکی از تحقیقات منتشر شده ی اخیر نشان می دهد رفتن به تعطیلات و مدیتیشن هر دو روی شبکه ی مولکولی بدن انسان تاثیر مثبت می گذارند. با این وجود که همیشه به نظر می رسیده رفتن به تعطیلات و یا مدیتیشن در کاهش استرس موثر است ، این در واقع اولین باری است که این نظریه از نظر علمی به اثبات می رسد.

چگونگی تاثیر تفریح و گردش بر بدن انسان اکثر ما وقت کافی برای استراحت و تفریح اختصاص نمی دهیم . حتی افرادی که به تعطیلات می روند ، کار خود را کنار نمی گذارند. همین که شما به راضی نگه داشتن رییس خود بیشتر از ذهنتان اهمیت می دهید ، یعنی دقیقا و به طور کامل در تعطیلات نیستید.

برنامه ی یک سفر قادر به افزایش حس شادی و خوشبختی در شما می باشد و اهمیتی ندارد این احساس شادی به دلیل پیش بینی اتفاقات سفر است و یا هیجان برنامه ریزی .

وقتی در تعطیلات و مسافرت به سر می برید ، سیستم عصبی ما به این موضوع پاسخگو خواهد بود ، به این صورت که ذهن شما خلاق تر می شود. در جریان کارهای روزانه ، مغز ما در حالت اتوماتیک کار می کند ، یعنی کاملا از جایگاه وسایل اطراف و چگونگی اتفاقات آگاهی دارد. اما وقتی مغز در معرض پردازش اتفاقات جدید قرار می گیرد ، ذهن ما به فعالیت بیشتری واداشته می شود و به همین دلیل هم به ایجاد راه کارهای جدید و خلاقانه تشویق می گردد.

اگر از آن دسته افرادی هستید که خلاقیت خیلی برایتان اهمیت ندارد ، باید بگوییم رفتن به تعطیلات علاوه بر این ، روی جسم شما نیز تاثیر گذار خواهد بود. تحقیقات نشان می دهند در افرادی که به طور متوسط هر شش سال یکبار به تعطیلات می روند ، خطر ابتلا به سکته ، از افرادی که دو سال یکبار مسافرت را تجربه می کنند ، هشت برابر بیشتر است.

شاید توان مالی شما برای یک مسافرت لوکس کافی نباشد . این بدان معنا نیست که شما نمی توانید تایمی را برای استراحت خود سپری کنید . تلاش برای گذراندن تعطیلات در جایی جدید مغز شما را همیشه فعال نگه می دارد . در سفر هم به رستوران ها و یا تفریحگاه هایی بروید که برای شما ناشناخته هستند.

تاثیرات مدیتیشن بر سلامت بدن مدیتیشن و افرادی که این مهارت یا به تعبیری ورزش ذهن را آموزش می دهند بیش از هزاران سال قدمت دارد. اما امروزه دانش بشر به حدی رسیده که قدرت تمرکز در ایجاد احساسی بهتر را به اثبات می رساند.

مدیتیشن قادر به کاهش اضطراب در افراد می باشد و همه ی این توانایی ها از خود شخص ، یا به بیان دیگری قشر جلوی مغز میانی ، سرچشمه می گیرد. این در واقع بخشی از مغز است که اطلاعات درباره خود شخص و محیط اطراف را پردازش می نماید. معمولا راه ارتباطی بین بخش احساسات و ترس در مغز و مرکز پردازش اطلاعات فردی بسیار قوی عمل می کند .

مدیتیشن در واقع این ارتباط را ضعیف کرده و در نتیجه واکنش غریزی به اتفاقات ناراحت کننده ی اطراف نیز ضعیف می شود و تحت چنین شرایطی واکنش های احساسی کاهش یافته و مغز قادر به تفکری منطقی می باشد.

تحت چنین شرایطی برای مثال اگر به رییس خود ایمیلی بزنید و گرفتن پاسخ چندین ساعت طول بکشد ، به جای نگران شدن درباره ی موقعیت شغلی ، مغز شما این احتمال را که رییستان در جلسه ای طولانی است و یا دسترسی به ایمیل خود ندارد را مطرح می کند.