اواخر سال 2010 ، انجمن کنترل سموم در امریکا راجع به مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های انرژی زا و اثرات جانبی آن شروع به تحقیق کرد. قبل از گذشت کمتر از یک سال از این تحقیق ، بیشتر از هزار مورد از مصرف بیش از حد این نوشیدنی ها با اثرات جانبی گزارش شد.

اثرات جانبی نوشیدنی های انرژی زا

آیا احساس خستگی و بداخلاقی دارید؟ ممکن است نوشابه انرژی زا که مصرف می کنید دلیل این مشکل باشد. بر اساس این تحقیق مصرف مداوم نوشیدنی های انرژی زا با دردسر و حتی گاها مشکلات جدی برای سلامتی همراه است:

کج خلقی فشار خون بالا تپش قلب تشنج سکته

بسیاری از مطالعات روی نوشابه های انرژی زا به طور مشخص بر کافئین و انواع تغلیظ شده آن در این نوشیدنی ها ، به عنوان منبع اصلی مشکلات ، تمرکز دارند. ولی یکی از موادی که تا کنون به نظر می رسد نادیده گرفته شده قند است. مصرف مداوم بعضی از این نوشیدنی ها به اندازه ی شیرین ترین و پرشکر ترین دسر های دنیا روی قند خون تاثیر منفی دارند. خطرات رژیم غذایی با میزان قند بالا برای سلامتی انسان بی شمارند. مواد غذایی پر شکر باعث چاقی ، دیابت نوع 2 ، فشار خون بالا ، بیماری های قلبی ، و حتی برخی از انواع سرطان می شوند.

چطور خستگی را شکست دهیم؟

واضح است بسیاری از مردم در سراسر دنیا مایل به مصرف مواد غذایی هستند که بدون ایجاد خطر برای سلامتی ، انرژی لازم را به بدن برساند. در واقع کسانی که این نوشیدنی ها را مصرف می کنند دنبال داشتن احساس بهتر و انرژی بیشتر هستند ، پس از این نوشیدنی ها استفاده کرده و تا اواخر شب نیز پر انرژی خواهند بود که البته این نوشیدنی ها انرژی را به طور موقت تنظیم می کنند. ولی گزینه های بهتر و سالم تری از مصرف بیش از حد کافئین و شکر در نوشیدنی های انرژی زا وجود دارد. یکی از بهترین راه های غلبه بر خستگی ، تغذیه سالم است . به صورت منظم غذاهای سالم بخورید ، به میزان کافی بخوابید و ورزش کنید. اگر روش زندگی شما درست و سالم باشد ، بدن با سلامت خود به این طرز زندگی پاسخ خواهد داد. اگر امروز بی انرژی هستید ، استرس دارید و یا به هر دلیلی استراحت کافی نداشتید ، شاید در خانه شما نوزادی زندگی می کند که همین حالا مشغول گریه است ، راه های سالم و طبیعی برای افزایش سطح انرژی در بدن شما وجود دارد.

چای سبز

از زمان های قدیمی چای سبز به دلیل خاصیت آن در افزایش انرژی شناخته شده بوده است. تحقیقات اخیر نشان داده بعضی از ترکیبات موجود در چای سبز حتی از افزایش سطح انرژی فراتر رفته و فواید بیشتری برای سلامتی دارند. چای سبز در پایین آوردن کلسترول خون ، افزایش فعالیت آنتی اکسیدان در بدن ، کاهش خطر ابتلا به بیماری های لثه و مبارزه با اثرات مخرب رادیکال های آزاد موثر است. گیاهان دارویی دیگری نیز وجود دارند که در افزایش سطح انرژی بدن و همینطور رفع خستگی اثر مثبت دارند. از مهمترین این گیاهان می توان به جنسینگ اشاره کرد. مصرف سبزیجات تازه و ارگانیک برای رساندن مواد مغذی به بدن و تولید انرژی نقش حیاتی ایفا می کند. اگر به میزان کافی از سبزیجات خام و تازه به صورت روزانه استفاده کنید ، خستگی و ضعف به یک خاطره برای شما تبدیل خواهد شد.