مه شو: حتما تا به حال اصطلاح بی اشتهایی عصبی را شنیده باشید .این بی اشتهایی به شکل وسواس گونه معمولا در افرادی دیده می شود که با گرفتن رژیم های غذایی شدید، تلاش می کنند وزن خود را تا حد ممکن کاهش داده که نهایتا این وسواس تبدیل به بیماری به نام آنورکسی نروزا خواهد شد.

بیماری آنورکسی نروزا (Anorexia nervosa) یا بی‌اشتهایی عصبی اختلالی روانی فیزیکی است که شیوع آن به ویژه در سال‌های اخیر و در میان فعالان عرصه مد و مانکن‌ها منجر به سر و صدای فراوانی شده است. تا جایی چند مانکن در نقاط مختلف دنیا بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را نیز از دست داده‌اند.

بر اساس پارادایم جدیدی که توسط متخصصین سلامت ارائه شده است بهترین روش برای قرار گرفتن در شرایط بدنی مناسب داشتن سبک زندگی متحرک در همه ابعاد زندگی است.

در این بیماری، فرد به علت ترس وسواس‌گونه از افزایش وزن، علی‌رغم گرسنگی و نیاز بدن به غذا، به روش‌های مختلف مثل نخوردن غذا و یا تحریک خود به استفراغ، وزن خود را کاهش می‌دهد و حتی پس از قرار گرفتن در محدوده وزنی پایین‌تر از حد طبیعی نیز به تلاش خود برای کاهش وزن به شکلی بیمارگونه ادامه می‌دهد.

نشانه‌هایی که می‌توان بر اساس آن‌ها به بروز این بیماری در فرد مشکوک شد عبارتند از کاهش شدید وزن، ترس از افزایش وزن، نخوردن غذا و یا خوردن به میزان بسیار کم، ادامه رژیم غذایی لاغری علی‌رغم کاهش شدید وزن و انجام تمرین‌های شدید ورزشی به شکلی وسواسی. اگرچه روند کاهش وزن در این بیماری در ابتدا با یک تصمیم شخصی و به صورت ارادی شروع می‌شود اما در گذر زمان شکلی غیر ارادی به خود گرفته و از کنترل فرد خارج می‌شود. تا جایی که همان طور که گفتیم می‌تواند شدت یافته و در صورت عدم درمان به مرگ فرد منجر شود.