سالها بیماری آبله موجب مرگ میلیونها نفر، کوری و ضایعات دیگر نزد عده کثیری از انسانها می شد؛ اما وقتی یک حرکت جدی و فراگیر برای مبارزه با این بیماری در سطح جهان به عمل آمد، این بیماری برای همیشه ریشه کن گردید؛ به نحوی که امروز دیگر خطر ابتلای انسان به آبله در هیچ جای این دنیای پهناور وجود ندارد و این در حالی است که عده زیادی از کودکان جهان در اثر بیماریهایی چون: سل، سیاه سرفه، سرخک، دیفتری، کزاز و فلج اطفال از بین می روند و یا دچار معلولیت و ناتوانی می شوند که از ابتلا به این بیماریها می توان با تزریق واکسنهای مربوط به آسانی پیشگیری کرد.

اگرچه از سالها قبل در مورد واکسیناسیون علیه شش بیماری فوق در ایران اقداماتی صورت گرفته است، اما عملاً از سال 1363 حرکت گسترده و تازه ای همگام و همراه با سازمان جهانی بهداشت و با استفاده از پیشرفته ترین اطلاعات علمی و تجارب جهانی آغاز شده که نتایج بسیارخوبی داشته است (در حال حاضر 86 درصد کودکان کشورمان زیر پوشش خدمات واکسیناسیون قرار دارند). در اینجا اشاره مختصری به تلفات و معلولیت های ناشی از ابتلا به شش بیماری قابل پیشگیری با واکسن ضروری است.

1- کزاز : تبلیغات ناشی از کزاز بند ناف در سراسر دنیا رقمی بیش از یک میلیون نفر تخمین زده می شود. همچنین تلفات این بیماری در گروه سنی 4-1 ساله رقمی بیش از دویست هزار طفل در سال است.

2- سرخک : یکی از خطرناکترین بیماریهای دوران کودکی است. در چند ماه اول زندگی، کودک تا حدودی در برابر این بیماری ایمن است چون آنتی پادی از بدن مادر به او منتقل شده است. این ایمنی مادری با واکسن سرخک مداخله می کند؛ اما بعد از 9 ماهگی این محافظت طبیعی (ایمنی طبیعی) به پایان می رسد. در این موقع (9 ماهگی) کودک در معرض خطر ابتلا به سرخک قرار دارد و باید علیه بیماری سرخک واکسینه شود و این امر اهمیت حیاتی دارد. 5 تا 15 درصد از اطفالی که دچار سرخک می شوند. به عوارضی نظیر تورم گوش میانی (اوتیت میانی) و پنومونی (ذات الریه) مبتلا می گردند.