احساس دیدن تور در داخل چشم (بدون وجود نور خارجی) را فوسفن می نامند و علت آن تحریک شبکیه یا مراکز بینایی می باشد. در مراحل اولیه انجام تمرین پالمینگ، نقاط روشن حتی در تاریکی کامل نیز مشاهده می شوند. این مسئله نشاندهنده وجود بعضی از بیماریهای شبکیه، عصب بینایی یا به طور کلی سلولهای حسی است که الزاماً حاد هم نیستند. این ناراحتیها در صورت به کار بردن درمانهای بهداشت عمومی به سرعت از بین می روند.

ورم شبکیه

این ورم نوعی ورم عصبی بوده و همان علائمی را دارا است که ورم عصب بینایی از خود بروز می دهد، مانند دردهای گسترده درسر. علاوه برآن ممکن است اشکالاتی نیز در دیدن رنگها ایجاد گردد. علتهای آن : ضعف و سستی، تجمع مواد سمی در بدن، کارموضعی بیش از حد و مسمومیتهای مختلف. این بیماری را می توان در ناراحتیهای مغزی، کلیوی، اعصاب به طور کلی و همچنین در جریان عفونتها مشاهده کرد.

درمانها: تغذیه: روزه به مدت چندروز برای شروع و به دنبال آن یک دوره طولانی تغذیه قلیایی . پس از آن در صورت از بین رفتن علائم ناشی از شدت بیماری، آغاز تغذیه ضمن ادامه رژیم بهداشتی ایده آل .

درمان کلی : استراحت و تمدد اعصاب فعالیت خود را به مدت چندروز متوقف کرده و در رختخواب به سر برید. سپس تمرین فیزیکی بسیار آرام را تا بازگشت بهبودی انجام دهید . هیچ درمان موضعی موثر نمی باشد. چشمها باید از نورشدید و تند حفاظت شود و حتی بهتر است که آنها را ببندید. استئنائاً از عینکهای سیاه نیز در مرحله های اولیه می توان استفاده کرد.رنگهای قابل استفاده آبی، سبز، زیتونی، قرمز و زرد می باشند.

ژیمناستیک چشمی :

- روزهای اول منحصراً از پالمینگ چندبار در روز استفاده شود. - سپس به تدریج مژه زدن، بالانس، حرکات منحنی وار به کار گرفته شوند. - برای دوباره عادت دادن چشم به نور می توان از تمرینهای روشنایی تاریکی ضمن رعایت احتیاط کامل نیز استفاده کرد.

در صورت از بین رفتن دید رنگها از تمرینهایی که در و دنباله آن نام برده شده است، استفاده کنید.

معمولاً در صورت به کار بردن توصیه های بالا بهبودی سریعاً به دست می آید و اگر یک زندگی بسیار سالم و منظم در پیش گرفته شود و از تذکراتی که در بخش سوم این کتاب آمده است پیروی شود از بازگشت بیماری و مشکلات منتج از آن جلوگیری خواهد شد.