بیماری شناسی زنان

در شناخت بیماری های زنان با پیچیدگی و تنوع خاصی روبرو هستیم. رحم عضوی بسیار حساس و آسیب پذیر است و به راحتی از محیط پیرامون خود تأثیر می پذیرد آسیب پذیر بودن رحم سبب کثرت تعداد بیماریهای قابل ذکر در زنان شده است. به طوری که به نظر می رسد بیماریهای زنان نسبت به بیماریهای مردان به طرز شایانی مهمتر و جدی تر است و بسیار بیشتر و مشهود تر بدن بانوان را تحت تأثیر قرار می دهد.

به طور کلی بیماری های مخصوص زنان به دو دسته کلی می توان تقسیم کرد :

  1. بیماریهای اولیه زنان : یعنی بیماریهایی که در خود اعضاء تناسلی مانند رحم و تخمدان و مجاری و لوله ها و ... ایجاد می شود که به راحتی قابل تشخیص و تفکیک هستند.
  2. بیماریهای ثانویه : یعنی بیماریهای که در اندام های دیگر بدن زنان شایع می شود که ارتباط با دستگاه تناسلی دارد مانند تومور ها و سایر بیماریهای پستان ، بیماریهای عصبی، برخی از سردرد های میگرنی، بیماری های پوستی، بیهوشی های شبه صرع و ...

به هر حال، درمان کامل و ریشه ای یک بیماری پس از شناخت و ردیابی عامل یا عوامل اولیه. و واقعی آن میسر است در بسیاری از بیماریهای ثانویه زنان ردیابی عامل اصلی بیماری و مرتبط کردن آن با رحم کار دشواری است و نیاز به تجربه و دانش فراوان دارد .مثلاً بسیاری از بیماریهای عصبی و گوارشی زنان از دید گاه طب ایران ریشه های رحمی دارد برخی از سوءهاضمه ها ،سردرد ها،تنش های عصبی، بیماریهایی نظیر بیهوشی های شبه صرع، بیماریهای روحی، دردهای مفصلی، و عضلانی و بسیاری دیگر مستقیماً در اثر اختلالات جنسی به وجود می آیند یا تشدید می شوند که پزشک حاذق باید تأثیر رحم بر آنها را تشخیص داده و برای درمان اقدام نماید .