علایم و نشانه ها

• از دست دادن نسبتاً ناگهانی حافظه یا دیگر عملکردهای شناختی • از دست دادن قوه شناخت که معمولاً با علایم و نشانه های سکته مغزی همراه است • اختلالاتی در راه رفتن • از دست دادن کنترل مدفوع یا ادرار • خنده و گریه ناگهانی و غیر ارادی • علایم و نشانه های اورژانسی • تغییر ناگهانی در وضعیت ذهنی

جنون عروقی ناشی از یک سری سکته یا قطع خون رسانی به بخش هایی از مغز است که منجر به مرگ قسمت هایی از بافت مغزی (انفارکت) می گردد.

این اختلال باعث افت گام به گام یا تدریجی در توانایی ذهنی می شود. سکته های مغزی و جنون عروقی حاصل از آن، به طور معمول پیامدهایی از یک یا چند اختلال زمینه ای از جمله : فشارخون بالا و تصلب شرابین (سفتی دیواره رگ ها) می باشند، تقریباً 10 تا 15 درصد همه موارد جنون پیری، از نوع عروقی هستند.

حافظه- به ویژه مربوط به حوادث اخیر- ممکن است اول از همه مختل شود.

بسته به محل آسیب، دیگر عملکردهای مغزی هم ممکن است دچار اختلال شوند. در مراحل ابتدایی، پیش از آنکه آسیب خیلی زیادی رخ داده باشد، شخص اغلب از این اختلالات و ناتوانی ها با خبر است و یأس و ناامیدی حاصل از این موضوع معمولاً فرد را به کام افسردگی می کشاند.

تشخیص

تشخیص جنون عروقی نیازمند وجود برخی معیارهای متقاعد کننده و رد کردن سایر علل ممکن و احیاناً قابل درمان مثل : هیدروسفالی با فشار طبیعی، کمبود ویتامین یا کم کاری تیروئید می باشد.

این کار، به طور کلی، با انجام یک سری آزمایش از جمله معاینه جسمانی و عصبی، آزمون های اعصاب و روان و دیگر تست های آزمایشگاهی صورت می گیرد. سابقه فشارخون بالا، حملات ایسکمیک گذرا (تی- آی- ای) یا سکته مغزی می توانند دلالت بر منشاء عروقی زوال عقلی داشته باشند.

جنون عروقی تا چه حد جدی است؟

جنون عروقی اختلالی است که سیری پیشرونده دارد. که ممکن است در دوره هایی از بیماری علایم و نشانه ها تخفیف یافته و بعد از مدتی مجدداً تشدید شوند. مرگ می تواند به دنبال یک سکته مغزی یا عوارضی همچون سینه پهلو یا عفونت رخ دهد.

درمان

جلوگیری از سکته های بعدی، بهترین درمان برای این نوع جنون به شمار می رود. اگر از فشار خون بالا یا حملات ایسکمیک گذار (تی-آی-ای) رنج می برید یا سابقه سکته مغزی داشته اید، برای به حداقل رساندن علایم و نشانه ها، با هدف کاهش شانس وقوع مجدد سکته یا تی-آی-ای و به منظور اجتناب از جنون عروقی حتماً و به شکل منظم به پزشک مراجعه کنید داروهای مورد استفاده در بیماری آلزایمر، در حال ارزیابی از نظر کاربرد احتمالی برای این نوع جنون هستند. افراد مبتلا به این اختلال عموماً به مراقبت هایی مشابه بیماری آلزایمر نیاز دارند.