آیا تبخال به علت همان ویروسی به وجود می آید که هرپس را ایجاد می کند؟

اسم دیگر تبخال، هرپس سیمپلکس است. بنابراین به وسیله ویروس هرپس ایجاد می شود. بعضی مردم واژه هرپس را برای هرپس تناسلی که آن هم به وسیله ویروس سیمپلکس ایجاد می شود، به کار می برند. قبلا تصور می شد که 2 نوع مجزای هرپس سیمپلکس مسئول تبخال ها و هرپس تناسلی هستند یعنی به ترتیب نوع 1 و نوع 2. امروزه کمتر با قطعیت چنین چیزی عنوان می شود.

آیا می شود از فردی که آبله مرغان دارد، زونا گرفت؟

زونا به وسیله ویروس آبله مرغان ایجاد می شود که یک ویروس دیگر از خانواده هرپس است. زونا در اثر بازفعالی ویروس در فردی ایجاد می شود که در گذشته آبله مرغان گرفته است. نمی توان از فرد مبتلا به آبله مرغان، زونا گرفت ولی فردی که هیچ گاه آبله مرغان نگرفته است، می تواند در اثر تماس با ضایعات زونا مبتلا به آبله مرغان شود.

آیا زونا نشانه این است که یک مشکل جدی مانند سرطان وجود دارد؟

در قدیم بدون هیچ مدرک واقعی، چنین تصوری وجود داشت. اخیرا شواهد نشان می دهد بین زونا و تشخیص سرطان در افراد زیر 65 سال ارتباطی وجود ندارد. احتمال بیشتر سرطان، در زنان بالای 65 سالی که به زونا مبتلا شده اند، مطرح شد ولی به نظر می رسد که بیش از یک سال از زمان ابتلا به زونا بوده است و ممکن است ارتباطی واقعی وجود نداشته باشد و صرفا یک یافته آماری باشد.

پسرم مرتب دچار زردزخم می شود. برای جلوگیری از آن چه می توانم بکنم؟

او ممکن است عفونت های مکرر را از فردی از اعضای خانواده که حامل باکتری خاصی است و علائمی از عفونت را نشان نمی دهد، کسب کند. ممکن است خودش باکتری را در حفرات بینی خود حمل کند. به همین دلیل است که ما پیشنهاد می کنیم نمونه های سطحی از نواحی مختلف بدن، از افرادی که تماس نزدیک دارند، گرفته شود تا در صورت لزوم درمان های اضافه انجام شود. ممکن است استعمال شوینده ضد عفونی کننده به جای صابون برای پسر شما مفید باشد.

آیا زگیل و وروکا یکی هستند؟

بله، هر دو این ها به وسیله یک ویروس ایجاد می شوند. تفاوت آن ها در محل عفونت است. در کف پاها، فشار باعث می شود تا پوست مبتلا به جای آنکه مانند زگیل معمولی به سمت خارج رشد کند، به عمق فرو رود