طبق تحقیقات انجام شده ، فقر ویتامین و سوء تغذیه در زنان ، آنها را در معرض انواع تهدید ها برای سلامتی قرار می دهد. این کمبود ویتامین در زنان توانایی آنها در زنده ماندن هنگام زایمان را کاهش داده ، آنها را بیش از پیش در معرض بیماری های واگیر دار قرار داده و قدرت بدن آنها برای بازسازی بعد از بیماری را کاهش می دهد. همچنین شواهد عینی ثابت کرده در مراحل بعد از سوء تغذیه ، احتمال ابتلا به اختلالاتی نظیر پوکی استخوان در زنان افزایش می یابد. لازم به ذکر است پوکی استخوان بیشتر در نتیجه ی کمبود ویتامین K ، ویتامین D و کلسیم بوجود می آید. کمبود آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین A و ویتامین C هم موجب از بین رفتن بینایی می شود.

فرقی ندارد شما بیست ، چهل و یا هفتاد ساله هستید . اینجا بهترین ویتامین هایی که باید از مصرف میزان کافی از آن در زندگی خود مطمئن شوید ، را نام می بریم.

ویتامین های آنتی اکسیدان ( ویتامین A ، C و E )

این آنتی اکسیدان های محلول در چربی با رادیکال های آزاد ، که یکی از دلایل پیری و بسیاری از بیماری های مربوط به قلب ، چشم ، پوست و مغز بشمار می رود ، مبارزه می کنند. ویتامین C نه تنها ایمنی بدن را در برابر سرماخوردگی ، بیماری های واگیر دار و دیگر بیماری ها افزایش می دهد ، بلکه در محافظت از پوست و چشم در برابر اثرات مخرب ، مثل اشعه UV و آلودگی های محیط زیست نیز موثر است . از مصرف به اندازه مواد غذایی حاوی ویتامین C غافل نشوید. ویتامین A و E ، علاوه بر فواید بی شمار ، فواید ویتامین C در حفاظت از سلول های بدن را دارا هستند.

ویتامین D

ویتامین D در مواد غذایی خاصی مثل تخم مرغ ، برخی از محصولات لبنی و قارچ یافت می شوند. اما بدن ما بیشترین ویتامین D را از نور آفتاب دریافت می کند. هم مردان و هم زنان در معرض خطر فقر ویتامین D هستند. زیرا امروزه همه مردم بیشتر وقت خود را در محیط های بسته گذرانده و یا از کرم ضد آفتاب استفاده می کنند. مطالعات نشان می دهد بین هفتاد و پنج تا نود درصد مردم امریکا ، ممکن است دچار فقر ویتامین D شده باشند.

ویتامین D برای سلامت استخوان ها و اسکلت بدن ، سلامت مغز ، جلوگیری از اختلالات عصبی و تعادل هورمون ها ضروری است. نقش این ویتامین شباهت زیادی به هورمون های بدن دارد . پس مطمئن شوید مقدار کافی از این ویتامین را به بدن خود می رسانید. در اکثر روزهای هفته پانزده تا بیست دقیقه را، بدون ضد آفتاب در معرض نور خورشید باشید.

ویتامین K

ویتامین K برای ساخته شدن و قوی ماندن استخوان ها ، لخته شدن خون و جلوگیری از بیماری های قلبی در بدن نیاز است. بسیاری از زنان دچار کمبود این ویتامین هستند و این در حالی است که نتایج مطالعات نشان می دهد افرادی که خود ویتامین K در رژیم غذاییشان را افزایش داده اند ، کمتر در معرض خطر مرگ در اثر بیماری های قلبی قرار دارند. بیماری های قلبی مهمترین دلیل مرگ و میر در میان زنان بسیاری از کشورهای دنیا به شمار می رود.

اگر برای مدت های طولانی از آنتی بیوتیک ها استفاده می کردید ، احتمالا یکی از افراد با کمبود ویتامین K هستید و از مشکلات روده مثل IBS رنج می برید و یا ممکن است تحت درمان برای کم کردن کلسترول خون باشید. دو نوع از این ویتامین وجود دارد که ما باید هر دو نوع را از طریق مواد غذایی به بدن خود برسانیم. ویتامین K1 که در سبزیجات یافت می شود و ویتامین K2 که در محصولات لبنی وجود دارد. بهترین راه جلوگیری از فقر ویتامین K مصرف مقدار مناسبی از سبزیجات ، شامل سبزیجات با برگ سبز ، بروکلی ، کلم و ماهی و تخم مرغ است.

ویتامین های گروه B مثل فولات

ویتامین های گروه B ، شامل ویتامین B12 و فولات ، برای متابولیزم بدن یک زن ضروری هستند. این ویتامین ها از ضعف و خستگی جلوگیری کرده و عملکرد حافظه و یادگیری را بهبود می بخشد. این ویتامین ها همچنین به رشد و تامین انرژی کمک می کنند. زیرا این ویتامین ها با موادی نظیر آهن ، برای ساختن گلبول های قرمز و کمک به تبدیل کالری به انرژی ، کار می کند. فولات ( که فولیک اسید نیز نام دارد ) برای دوران بارداری سالم ، رشد جنین و جلوگیری از نقص تولد ضروری است. زیرا این ویتامین به شکل گیری مغز و ستون فقرات جنین کمک می کند. به همین دلیل فقر فولات در دوران بارداری بسیار خطرناک است.

می توانید ویتامین های B را از طریق محصولات حیوانی نظیر تخم مرغ ، ماهی ، گوشت ، شیر و ماست به بدن خود برسانید. احتمال ابتلا به فقر ویتامین B در زنان مسن تر ، خصوصا کسانی که کم خونی دارند و یا گیاه خوار هستند ، بیشتر می شود. این افراد باید پس از مشورت با دکتر از وجود میزان کافی از این ویتامین در بدن خود مطمئن شوند. مواد غذایی سرشار از فولات شامل اسفناج ، سبزیجات با برگ سبز ، مارچوبه ، مرکبات ، خربزه و لوبیا می شود.