بتاکاروتن

منابع غذایی :

آنتی اکسیدان مهم در خوراکی ها : سبزیجات دارای برگ های سبز و نارنجی پررنگ، سیب زمینی، هویچ، زردآلوی خشک، کم برگ، کلم پیچ، اسفناج، کدو حلوایی، گریپ فروت، انبه، کاهوی سبز و بروکلی، هرچه میوه یا سبزی، نارنجی و سبز پررنگ تری باشد میزان بتاکاروتن آن بیش تر است.

توضیحات :

بتاکاروتن : ذرات نارنجی رنگ که از حمله های قلبی، ضربان نامنظم قلب، سکته و سرطان، و به خصوص سرطان ریه جلوگیری می کنند. بتاکاروتن عملکرد سامانه ایمنی را افزایش می دهد و رادیکال های آزاد اکسیژن را نابود می کند. مبتلایان به سرطان (به خصوص سرطان های ریه، معده، روده کوچک، سرطان گردن رحم و رحم) اغلب سطح بتاکاروتن خون پایین دارند.

کاهش فشارخون منابع غذایی :

خوراکی های پایین آورنده فشارخون (کرفس، شنبلیله، روغن ماهی، سیر، پیاز، روغن زیتون خام، گریپ فروت، لیموترش.

توضیحات :

کاتچولامین ها موادی هستند که فعالیت هورمون هایی که رگ ها را منقبض می کنند، تحریک می نمایند و در نتیجه به نظر می رسد که کرفس از طریق سرکوب تولید این قبیل هورمون ها مانع بالا رفتن فشارخون می شوند سیر و پیاز از طریقی مشابه روش بالا در کاهش فشارخون موثرند.

سروتونین

منابع غذایی :

مواد خوراکی دارای فعالیت ضد افسردگی: زنجبیل، عسل، سبزی های برگی، حبوبات، دانه ها و ریشه ها نشاسته ای و مغزهای گیاهی.

توضیحات :

مواد غذایی از طریق تأثیر روی ترشح ماده سروتونین مغز می توانند برای رفع افسردگی موثر باشند. سروتونین از جالب ترین محرک های اعصاب مغز است. هروقت غذایی خورده شود که مقدار ترشح سروتونین را در سیستم اعصاب کاهش دهد حالت افسردگی و نگرانی در شخص ایجاد می شود و خوردن غذاهایی که باعث ترشح نرمال سروتونین در مغز شود فرح افزا است.