اگر تا حالا در حال رعایت رژیم غذایی خاصی بوده اید ، حتما این سوال را از خود پرسیدید که چه موقع از روز برای خوردن غذا ، به منظور کاهش وزن ، بهتر است .

برخی کارشناسان تغذیه معتقدند مصرف وعده های کوچک به فاصله ی دو تا سه ساعت از هم ، سوخت و ساز بدن را در حالت خوبی قرار می دهد و بنا براین کالری بیشتری می سوزانید. این نظر می تواند درست باشد ، اما به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل مواردی مثل آنچه برای خوردن انتخاب می کنید ، سن شما ، سلامت عمومی بدنتان ، میزان غذای مصرفی ، ساختار شیمیایی بدن ، میزان فعالیت بدنی روزانه و عوامل وراثتی و تاریخچه ی سلامت خانوادگی می شوند .

اگر مواد غذایی با قند بالا و فرآوری شده می خورید ،که هیچ چیز جز کالری ندارند ، در واقع هدف خود را نادیده گرفته اید. مواد غذایی حاوی قند و مواد نگه دارنده ، قند خون را به صورتی ناگهانی افزایش و بلافاصله بعد از آن کاهش می دهند. همین موضوع احساس گرسنگی و نیاز به مصرف مواد غذایی را افزایش می دهد .

علاوه بر این ، اگر به بدن خود فرصت کافی برای هضم غذا را ندهید ، بدن وقت کافی برای انجام پروسه ای بسیار مهم به نام سنتز پروتئین را نخواهد داشت . این همان پروسه ای است که طی آن بدن با تجزیه پروتئین ، آنها را به آمینو اسید های ارزشمند تبدیل می کند . اگر آدم زیاد فعالی نیستید این اتفاق برای شما خواهد افتاد و هدف شما از رژیم غذایی تحقق نمی یابد .

برخی از کارشناسان هم معتقدند خوردن یک صبحانه ی مفصل ، شما را از داشتن وعده ی غذایی دیگر تا ظهر بی نیاز می سازد . مثل مورد قبلی ، صحت این نظر هم بستگی به آنچه برای صبحانه می خورید ، سطح کلی انرژی هنگام صبح و سلامت عمومی بدنتان بستگی دارد.

چه موقع برای مصرف وعده های غذایی بهتر است ؟ بهترین زمان مصرف وعده ی غذایی برای کاهش وزن ، صبح با معده ی خالی است . خوردن یک وعده ی غذایی سالم و متعادل در این زمان ، سوخت و ساز بدن را تا حد زیادی افزایش می دهد و به شما کمک می کند کالری بیشتری بسوزانید . همچنین عدم مصرف وعده ی صبحانه ، سوخت و ساز بدن را در طول روز کاهش داده و افزایش وزن را در پی خواهد داشت .

انواع توت یخ زده همراه با شیر نارگیل و یا ماست را به عنوان صبحانه امتحان کنید .

اگر به طور مناسب به تغذیه ی خود نرسید ، بدن در حالت تلاش برای بقا قرار می گیرد . حالت بقا یعنی بدن تلاش می کند در کمبود مواد مغذی ، از ویتامین ها و مواد معدنی ذخیره شده استفاده نماید . یعنی بدن واکنش هایی مثل کاهش سوخت و ساز برای مصرف کالری کمتر نشان خواهد داد تا مدت زمان بیشتری دوام بیاورد .

اما چه وقت برای خوردن غذا مناسب نیست مصرف مواد غذایی دو ساعت و یا کمتر از دو ساعت به موقع خواب برای کاهش وزن اصلا مناسب نیست . هرچند این مورد هم به نوع ماده ی غذایی وابسته است ، اما به طور کلی بدن به چند ساعتی برای گوارش غذا نیاز دارد. این پروسه البته اگر فعالیت بدنی داشته باشید ، زمان کمتری می طلبد . حال به این دلیل که در اواخر شب ما فعالیت بدنی کمتری داریم ، خوردن یک وعده ی غذایی موجب اضافه وزن خواهد شد .

بنابراین خوردن غذا و بعد استراحت ، پروسه ی گوارش را کند می کند که همین موضوع نه تنها مانعی برای کاهش وزن است ، بلکه افزایش وزن را نیز به همراه خواهد داشت .

به طور کلی از میزان کالری های مصرفی خالص خود در طول روز بکاهید ، برای صبحانه غذایی سالم و متعادل آماده کنید و از مصرف غذا قبل از خواب هم اجتناب نمایید . مواد غذایی فراوری شده و قند زیاد را هم از رژیم غذایی خود حذف کنید.

می توانید از یک متخصص تغذیه ، برای آنکه بدانید چه نوع ماده غذایی ؛ با توجه به سن و شرایط فیزیکی ، بهترین کارایی را برایتان خواهد داشت ، کمک بگیرید .

علاوه بر این ، روزی 20 تا 30 دقیقه ورزش کنید . آب به میزان کافی بنوشید و سبزیجات بیشتری به برنامه ی خود اضافه نمایید. همه ی این موارد به تلاش شما برای کنترل وزن و یا کاهش آن کمک خواهند کرد . ورزش پیوسته البته امروزه بسیار متداول است و از ورزش های قدیمی کارایی بهتری دارد.