بهترین راه کم کردن چربی و حفظ بافت های عضلانی آن است که به آرامی وزن کم کنید، برای اجرا این برنامه باید روزانه 500 کالری از کل برنامه های غذایی کم کرد و با ورزش تدریجی و پیگیر کالریهای بیشتری را سوزانید.

کم کردن وزن سالم و ایمن به طور میانگین یک درصد وزن در هفته است، یعنی اگر شما 100 کیلو وزن داشته باشید، باید در طول یک هفته یک کیلو از وزن اضافی شما کم شود.

بنابر گفته دکتر بلک بورن، «اگر شما 10 کیلو اضافه وزن داشته باشید، باید 10 هفته کامل بدان اختصاص دهید. در اولین سه یا چهار هفته باید انتظار داشته باشید که 5 کیلو یا نیمی از وزن اضافی کم شود. و در چهار هفته بعدی شما هر هفته باید یک کیلو وزن کم کنید و در دو هفته آخر باید آخرین چربی اضافی خود را بریزید.»

بخاطر داشته باشید که ایده آل ترین وزن آن است که فقط سه وعده غذای کم چربی و کم کالری بخورید، بدون آنکه احساس گرسنگی داشته باشید و بتوانید آنرا حفظ کنید.

بنابراین، بدون آنکه گرسنگی بخورید، اساس غذاهای اصلی خود را با مواد خام طبیعی، نان سبوس دار، برنج قهوه ای، میوه جات، سبزیجات، حبوبات، شیر کم چربی ، ماهی و جوجه بدون پوست تشکیل دهید.

به این ترتیب باید طبیعت برنامه غذایی خود را تغییر دهید، یعنی چربی بسیار کم (نه غذاهای سرخ کرده) و ترکیب کربوهایدریت های زیاد باشد، و فضایی از زندگی را تا پایان عمر به ورزش اختصاص دهید.

مردمی که تاکنون بارها رژیم غذایی گرفته و دوباره و یا چند باره آنرا ترک کرده اند، بهتر میدانند که اینک باید آخرین تصمیم خود را بگیرند، و به سبک زندگی جدیدی که می خواهند در پیش بگیرند بیندیشند. آیا واقعاً این آمادگی را در خود سراغ دارند که خود را با تغییر دائم زندگی مواجه کنند؟ و از خود بپرسند : آیا من آمادگی دارم- برای تمام عمر-روزی یکساعت پیاده روی یا دوچرخه سواری کنم؟ آیا آمادگی دارم که بطور دائم غذای سرخ کردنی ، گوشتهای کم چربی و لبنیات پرچرب را در زندگی برای همیشه ترک کنم ؟ و بجای آن از میوه های تازه، سبزیجات، ماهی و دیگر غذاهای طبیعی و پر فیبر و کم کالری استفاده نمایم ؟

اگرآمادگی کامل در خود سراغ دارید جواب صددرصد مثبت بدهید. اگر فقط با «کمی تردید» جواب مثبت بدهید، شما وقت، انرژی و انگیزش های خود را از دست خواهید داد، و اگر وزنی هم کم کنید، بزودی به حال اول برگشت داده می شود.

بهرحال خبرخوب آن است که اگر بتوانید با دلیل محکم و بدون تردید و با تعهد «بله» بگوئید، در این مبارزه برنده خواهید بود. حال تصور کنید که شما با طرح یک برنامه 300 کالری توانسته باشید 15 کیلو از وزن اضافی خود را بریزید. اکنون به نقطه ای رسیده اید که فقط 5 کیلو اضافه وزن دارید. اما در برنامه های بعدی پلان 400 کالری موفق نشده اید که این 5 کیلو اضافه وزن دیرگداز را دست بسر کنید.

بقول متخصصین فن اول باید به شما صمیمانه تبریک گفت، دوم اینکه کم کردن چنین وزنی ارزش برگزاری و جشن بزرگی را دارد. حال شما استحقاق یک مرخصی و یا تعطیلات را دارید، زیرا در این حالت دارای متابولیسم دیگری هستید، و باید برای مدتی در این وزن جدید ثابت بمانید، تا بدن شما آمادگی جدید پیدا نماید و در طول این تعطیلات باید کمی بیشتر از زمانی که روی پلان 300 کالری بودید و کمتر از زمانی که در پر وزنی غذا بخورید تا بدن شما آمادگی لازم را پیدا کند. بعد از تعطیلات سه ماه مجدداً نسخه جدید پلان 400 کالری ما را بکار برید تا موفق شوید