بهترین راه، اجتناب از بیرون رفتن در آفتاب است! از آنجا که این کار ممکن است دشوار باشد و زیر آفتاب بودن به خصوص در تعطیلات، فواید شناخته شده روانشناختی دارد، چندین نکته کلیدی را باید به خاطر داشت. آفتاب در حدود اواسط روز به بیشترین میزان خود می رسد، پس سعی کنید بین 11 صبح تا 3 بعدظهر از آن اجتناب کنید. سعی کنید در سایه بمانید و پوششی به تن کنید که ضخامت و رنگ کافی برای حفاظت در برابر UV داشته باشد. تی شرت های نازک با رنگ روشن برای جلوگیری از UV مناسب نیست. متوجه باشید که UV از سطح دیوارهای سفید، پیاده روها و دریا منعکس می شود.

از کلاه لبه پهن و عینک آفتابی استفاده کنید. در نهایت، از یک ضد آفتاب خوب استفاده و مکرر آن را تجدید کنید، به خصوص اگر به آب دریا وارد و یا از آن خارج می شوید یا زیاد عرث می کنید.

آیا تمام ضد آفتاب ها مثل هم هستند؟

خیر، ضد آفتاب ها از نظر توانایی در حفاظت از UV و همچنین حفاظت صرف از UVB یا حفاظت همراه با UVA متفاوات هستند. بر روی بسته بندی آن ها ممکن است نشانگر SPF و درجه بندی ستاره ای وجود داشته باشد. SPF مخفف عامل حفاظتی آفتاب است ولی در واقع فقط یک معیار برای سنجش حفاظت از UVB است؛ هرچه SPF بالاتر باشد، بهتر است، به خصوص برای بچه ها یا افرادی که پوست حساس و روشن دارند. SPF 15 به این معنی است که شما با 15 ساعت ماندن در آفتاب، همان میزان مواجهه با نور خورشید را خواهید داشت که بدون این ضد آفتاب یک ساعت در آفتاب بمانید. باید توجه داشت این تنها در صورتی است که در تمام 15 ساعت، ضد آفتاب به بهترین یک ساعت در آفتاب بمانید.

باید توجه داشت این تنها در صورتی است که در تمام 15 ساعت، ضد آفتاب به بهترین شکل عمل کند! در زندگی واقعی برای دستیابی به این امر، استعمال مکرر ضد آفتاب ضروری است. یکی از مشکلات حفاظت از UVB این است که مانع از اثر سوختگی و باعث مواجهه طولانی تر با UVA می شود که منجر به آسیب عمقی خواهد شد. سیستم درجه بندی ستاره ای یک معیار اثر بخشی حفاظت UVA است. همواره به خاطر داشته باشید که اگر نمی توانید از آفتاب اجتناب کنید، در سایه بمانید یا پوشش و کلاه محافظ استفاده کنید، ضد آفتاب آخرین راهکار است.