هرچند برای کشف رازهای ارتباط روده و مغز به تحقیقات بیشتری نیاز است ، نکاتی وجود دارد که با رعایت آنها قطعا سلامت دستگاه گوارش خود و در نتیجه مغز را تامین خواهید کرد :

از خوردن مواد غذایی فرآوری شده بپرهیزید برای افرادی که مدت ها از مواد غذایی فرآوری شده و تصفیه شده استفاده می کردند ، ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی ، آرایش سیستم عصبی روده ای را تغییر می دهد. از همه بدتر هم مواد غذایی بیش از حد فرآوری شده مثل نان سفید ، چیپس و کیک های آماده هستند که تقریبا 60 درصد رژیم غذایی یک فرد عادی را تشکیل می دهند. قند اضافه شده به این مواد ، که با نام شیرین کننده های مصنوعی نیز از آن یاد می شود ، مسئول بسیاری از بیماری ها می باشند . از جمله ی این بیماری ها هم می توان به دیابت نوع 2 ، میگرن ، و چاقی اشاره کرد.

پروبیوتیک مصرف کنید

مصرف مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک ، مثل ماست و کلم ترش ، سلامت سیستم گوارش و در نتیجه ی آن سیستم عصبی شما را تامین می نماید. پروبیوتیک ها در واقع باکتری های مفیدی هستند که در پروسه ی گوارش به جذب مواد مغذی کمک می کنند و عملکرد سیستم ایمنی بدن را نیز بهبود می بخشند.

گلوتن را فراموش کنید

برای بسیاری ، محدود کردن مصرف گلوتن اثرات مثبت زیادی روی میکروبیوم روده خواهد داشت . عمل خیساندن ، جوانه زدن و اسیدی کردن حبوبات که در قدیم انجام می شد ، مدت ها است به دلیل سرعت بخشیدن به تولید حجم انبوهی از مواد غذایی ، به دست فراموشی سپرده شده است. چربی های مفید مصرف کنید

چربی های مفید برای رشد و تکامل مغز ضروری هستند. برای مثال روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان های بسیاری برای پیشگیری از آسیب های احتمالی می باشد. این روغن همچنین برای بهبود قدرت حافظه و یادگیری مفید است و خواص ضد التهاب دارد . آووکادو هم برای بهبود سلامت قلب و کمک به سیستم گوارش مفید است . اما یکی از مهم ترین فواید آن بهبود خلق و خو می باشد.

قارچ بخورید

در قارچ ویتامین B6 وجود دارد ، این ویتامین در بدن تولید سروتونین و انتقال دهنده های عصبی را تحریک می نماید. محققان معتقدند میزان مناسبی از ویتامین B6 در بدن به بهبود خلق و خوی افراد و رهایی از استرس کمک می کند. این ویتامین همچنین در درمان افسردگی موثر است .

تاثیر آجیل را جدی بگیرید

یک مشت از دانه های آجیل مثل بادام و گردو را همیشه همراه خود داشته باشید. این مواد سرشار از سروتونین هستند و با تولید ترکیبات شمیایی موثر به درمان افسردگی کمک می کنند .

دانه ی کنجد مصرف کنید

فواید کنجد از تیروزین ، یکی از آمینو اسید هایی که دوپامین را در مغز افزایش می دهند ، سرچشمه می گیرد . دانه ی کنجد هورمون شادی را در سراسر بدن پخش می کند.

بدن ما از آنچه می اندیشیم به روان ما نزدیک تر است . پس به خاطر داشته باشید رسیدگی به سلامت هر یک از این دو ، سلامت دیگری را تامین می نماید .