بریانتین چیست و به چند دسته تقسیم می شود؟

بعضی اوقات، ملاحظه می شود که بعد از شامپوکردن سر ، موها کدر و گاه کرکی به نظر می آیند، علت این وضعیت آن است، که فرآورده های تجارتی شوینده مو بخصوص آنهایی که فاقد ترکیبات لسیتین یا لانولین می باشند، چربیهای موی سر را از بین می برند. در این موارد، برای بهبود وضع کدورت یا کرکی شدن موها، از بریانتین استفاده می شود، که بدین ترتیب، مقدار کمی چربی به موها رسیده، آنها نرم، حالت پذیر و همچنین شفاف می گردند.

الف- بریانتین های غیر طبیعی

این بریانتین ها، به دو شکل مایع و جامد (سفت) در دسترس می باشند. بریانتین های مایع براساس روغنهای معدنی مانند وازلین و پارافین و نوع جامد آنها براساس موادی همچون لسیتین، گلسترید، رنگهار اسانسهای مختلف ساخته می شوند، بریانتین های سفت و جامد هیچگونه مزیتی بر نوع مایع این فرآورده ها ندارند.

بریانتین های موجود، اغلب از فرآورده های ارزان مانند روغن های واژده صنعتی ساخته می شوند، که چه بسا، حاوی براده های فلزی و یا مشتقات کلری نیز می باشند.این نوع فرآورده ها در صورت مصرف، می توانند به پیدایش جوشهای پیشانی ، شقیقه و گردن که نوعی آکنه (بیماری غدد سباسه پوست بدن) بشمار می روند، دامن می زنند بعلاوه ممکن است، بعضی اشخاص مستعدد، در اثر بکار بردن این مواد، به اگزمای سر، گردن و صورت مبتلا گردند.

ب- مشابه های گیاهی بریانتین :

روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن کرچک و یا مخلوطی از هر دوی آنها را، نظر کاربرد و عمل می توان مشابه گیاهی بریانتین ها بحساب آورد.

کسانیکه، موهایشان بر اثر مصرف صابونها، شامپوهای مختلف و یا رنگهای گوناگون شیمیایی کدر شده است، می توانند با فرو بردن شانه طبی دندانه درشت خود در روغنهای یاد شده، و پاک کردن اطراف و روی آن با پنبه (که در اینصورت، مقدار کمی روغن در لابلای دانه های شانه باقی می ماند) و شانه کردن موهایشان به این صورت، تا حدودی حالت خشکی موها را به نرمی و لطافت مبدل نمایند. البته لازمست در پی عمل فوق هرگاه مجدداً حالت کدری در موهایشان مشاهده نمودند، دستورالعمل مذکور را به همان ترتیب تکرار کنند.

همچنین افراد استفاده کننده از صابون گیاهی مخصوص سر (که توضیح داده شد) نیز، احتمالاً پس از شستشوی سر با مسئله کدر شدن موها مواجه می شوند، که این افراد هم می توانند، تا شفاف شدن موها از دستورالعمل بیان شده تبعیت نمودهف روغنهای گیاهی همچون زیتون و کرچک را برای لطافت بخشیدن به موهای خود، مورد مصرف قرار دهند.

البته، لازم به ذکر است، که این دستورالعمل بیشتر در مورد افراد صادق است که تمایل به استفاده از بریانتین ها دارند. ولی افراد دیگر الزامی به استفاده از آن را ندارند.