اگر شما از مشکل نقرس رنج می برید بدون شک غذاها و نوشیدنی های مورد علاقه اتان بزرگترین دشمن شما خواهند بود. خوشبختانه غذاهای ضد نقرس بسیاری وجود دارند که از حملات بیماری آرتریت التهابی جلوگیری می کنند. تصور کنید بعد از خوش گذراندن در یک جشن صبح روز بعد وقتی از خواب بیدار می شوید با یک انگشت دردناک ، ملتهب و قرمز که ضربان آن می زند مواجه می شوید، چه کار می کنید؟

این شکل از آرتریت های التهابی تا حدود زیادی ارثی است و بیشتر در مردان بالای 30 سال بروز می کند. اما زنان نیز بعد از یائسگی در معرض ابتلا به این بیماری هستند. نقرس در اثر اسید اوریک اضافه ایجاد می شود. زمانیکه اوریک اسید در خون ساخته می شود ، تبدیل به کریستال های سوزنی شکلی می شوند که به اطراف مفاصل و بافت های نرم می چسبند. اسید اوریک از پورین ترکیبات موجود در مواد غذایی خاص نظیر گوشت نیز درست می شود.

ایجاد تغییر در رژیم غذایی به تنهایی نمی تواند حملات درد نقرس را از بین ببرد اما قطعا کمک بزرگی خواهد بود. انجام این کار نه تنها باعث کاهش شدت حملات و خطرات می شود بلکه می تواند بیماری های حاصل از نقرس نظیر چاقی ، فشار خون و دیابت را کاهش دهد.اما در ابتدا باید غذاهای مشکل ساز را شناسایی کنید.

شناختن غذاهایی که احتمال ابتلا به نقرس را افزایش می دهند و یا آنهایی که امکان ابتلا به این بیمای را کاهش می دهند ، مهم است به همین دلیل در این مقاله به معرفی برخی از آنها می پردازیم.

ـ از مصرف الکل و آبجو پرهیز کنید : الکل از بسیاری از غذاها بدتر است و دلیلش این است که الکل سطح PH خون را کاهش می دهد و یا تعادل اسیدی قلیایی خون را از بین می برد.مصرف الکل باعث کم آبی بدن می شود که این امر دفع اوریک اسید را کاهش می دهد و خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد که در افراد مبتلا به نقرس امکان افزایش آن بیشتر است.اگر به نوشیدنی های این چنینی علاقه دارید از شراب استفاده کنید. آبجو به دلیل مخمر بودن آن امکان حملات نقرس را در فرد افزایش می دهد.

ـ از مصرف بیش از حد گوشت پرهیز کنید : برخی از مواد غذایی نظیر جگر ماهی و گوساله ، کلیه و پانکراس خوشمزه می باشند اما مصرف آنها به دلیل وجود پورین سبب ابتلا به نقرس می شود. تحقیقات نشان می دهد مردانی که گوشت با بیشترین میزان پورین خورده اند 40% بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به نقرس هستند.

ـ از مصرف گوشت گاو و گوشت خوک پرهیز کنید : اکثر گوشت ها از میزان بالایی پورین برخوردارند. پزشکان مصرف حدود 4 تا 6 مثقال گوشت بدون چربی و یا گوشت ماهی را در روز توصیه می کنند.

ـ از مصرف حلزون های صدف دار پرهیز نمایید : بهتر است مواد غذایی نظیر میگو،خرچنگ و صدف اسکالوپ را که غنی از پورین هستند از برنامه غذایی خود تا حدودی حذف کنید.مردانی که بیشترین مصرف غذاهای دریایی را دارند حدود 50% بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به نقرس قرار می گیرند.

ـ عدم مصرف ماهی های چرب : یکی دیگر از موجودات که بهتر است مصرف آن محدود شود ماهی چرب است. آنچوی، شاه ماهی ، ماهی قرمز، ساردین و ماهی تن باعث ایجاد بیماری نقرس شده و باید به حدود 4 تا 6 اونس در روز محدود شوند.