اگر من مبتلا به مرحله C سرطان پروستات باشم آیا متوجه آن خواهم شد؟

احتمالاً نه. سرطان مرحله C پیشرفته تر و بزرگتر از مرحله A و B است . اما محدود به کپسول پروستات بوده و هنوز علائمی وجود ندارد. این مرحله ممکن است در معاینه راست روده که در آن بیشتر پروستات سخت و لبریز از بافت سرطانی است، تشخیص داده شود. اما این احتمال هم وجود دارد که سرطان تا آن سوی مثانه به داخل کیسه های منوی گسترش یافته باشد.

آیا مرحله D سرطان داخل استخوانهاست ؟

این مرحله آخرین مرحله است. در مرحله D سرطان به خارج از پروستات انتشار یافته است. اگر سرطان مناطق کاملاً همجوار را در گیر کرده باشد یا به غدد لنفاوی لگن، نزدیک پروستات، منتشر شده باشد مرحله D_1 محسوب می شود اگر سرطان به مناطق دورتری از پروستات مثلاً ریه ها، استخوانها یا کبد منتشر شده باشد، مرحله D_2 می باشد.

در چه مواردی سرطان پروستات برای اولین بار تشخیص داده می شود؟ چه درصدی از آنها B و A یا غیره است ؟

هیچ ارقام دقیقی وجود ندارد. حتی اگر وجود داشت ممکن بود معنی چندانی نداشته باشد. زیرا همان گونه که در زیر بحث می کنیم مراحل تشخیصی، بسیاری از مسائل مورد خواست را در اختیار ما قرار نمی دهند.سالها تمایل برای مرحله بندی سرطان پروستات یعنی تخمین میزان انتشار آن وجود داشته است.

با بیان این مطلب می توانیم بگوییم که متخصصین تخمین می زنند بین 30 تا 50 درصد سرطانهای پروستات هنگامی برای اولین بار تشخیص داده می شوند که مدتها پیش به مرحله D رسیده باشند. تحقیقات دیگری که به وسیله دانشکده جراحان آمریکایی تکرار شده است، نشان می دهد بیش از 40 درصد سرطانهایی که جدیداً تشخیص داده می شوند، قبلاً از پروستات انتشار یافته اند. این الگوی کلی سالهاست که عملاً تغییر نیافته باقی مانده است.