بررسی فاکتورهای رفتاری

یکی از عمومی ترین علت خوردن غذا بدون گرسنگی واقعی، تنهائی و افسردگی خاطر است. در حقیقت عمل خوردن مانند مرحمی است التیام بخش برای خنثی کردن احساسات منفی.آنچه بیشتر سبب می شود که انسان بدون آنکه گرسنه باشد غذا بخورد آن است که در آن موقع نمی تواند به غذای خوب و مورد علاقه خویش دسترسی داشته باشد. در اینگونه موارد تقریباً به طور یکنواخت اقدام به خوردن کیک، بستنی، شکلات و چیزهای دیگر می کند که همه آنها پرچرب و دارای کالری زیاد است. همه این جور خوردنها واکنشی است در برابر هیجانات منفی. رفتاری است فراگیر و نه یک رفتار غریزی و می توان آنرا یاد نگرفت و یا ترک نمود. حقیقت آن است که خوردن نقشی در از بین بردن مشکلات تنهایی و تأثر خاطر ندارد و با آموزش می توان روش های سازنده تر جایگزین آن نمود تا شما را مصمم تر نماید و با نخوردن بیموقع چاقی های اضافی را از بین ببرید.

بسیاری از شرکت کنندگان کلاسهای ویژه غذایی در یادداشتهای روزانه خود چنین گزارش نموده اند که آنها علت های اصلی خوردن بدون گرسنگی را کشف کرده اند. از جمله سازندگان مواد غذایی را معرفی کرده اند که صدها حقه برای سرگرم کردن مردم و بازی دادن آنها بکار می برند؛ آنها غذاهای کنسرو و مختصر خود را پر نمک، خوش خوراک و با رنگها و طعم و مزه مصنوعی وارد بازار می کنند. این روزها نوشابه های رنگارنگ برای مردم بیکار و تنها، سرگرمی زیادی فراهم نموده است. برای مثال پوپ کرن اگر چه غذای اصلی نیست و رفع گرسنگی نمی کند، اما به خاطر آنکه در مواقع تنهایی دندانها و زبان می خواهد با چیزی بازی کند فوق العاده پر مصرف است.

آداب پرستی و برگزاری مراسم مخصوص به مناسبتهای مختلف نظیر: جشنهای تولد، ارتقاء اضافه حقوق، ازدواج، تولدی تازه و ایام عید بطور فراوان برگزار می شود و یک امر طبیعی جلوه می کند و در این مراسم کیک های خامه ای، شکلات و غذاهای سریع با انواع نوشابه های رنگارنگ سرو می شود و در هر فرصتی غذاهای سرشار از چربی و شیرینی و پرکالری به بدن سرازیر می شود. این موقعیت ها در ادارات، منازل و مکانهای مختلف تکرار می شود و هر بار بدون آنکه گرسنه باشیم کالری زیادی نصیب ما می کند.

یکی از موارد دیگر که در همه خانواده ها مرسوم است موقعی است که میهمان برای ملاقات به مناسبت های مختلف وارد منزل می شود. حتی اگر این ملاقات کوتاه و خلاصه باشد. پذیرایی با انواع شیرینی و شکلات و میوه جات و شربت آلات الزامی است و میزبان و مهمانان باید همه از سفره رنگین پذیرایی بهره مند شوند بدون شک در این مواقع هیچکس گرسنه نیست و می توان با خوردن یک فنجان چای و یا قهوه مهمانی را برگزار نمود.

بررسی فاکتورهای رفتاری در رژیم غذایی