بدن ما از چه ساخته شده است

هرکس که به زندگی خود علاقه دارد باید بداند که بدنش از چه ساخته شده است وقتی ماشین خراب می شود تا مکانیکی که آن را تعمیر می کند نداند آن ماشین از چه لوازم و عناصر و مواد و قطعاتی ساخته شده است غیر ممکن است که بتواند آن ماشین را تعمیر کند بنابراین ما نیز برای آنکه بتوانیم به نحو احسن از بدن خود نگاهداری کنیم و نگذاریم به سلامتی ما خللی وارد شود، باید آن را به خوبی بشناسیم. بدانیم ساختمان آن چیست و چگونه کار می کند و در چه مواقعی نظم غیر قابل تصوری که در درون بدن وجود دارد به هم می خورد و چطور می شود در مواردی که این نظم مختل شده و ماشین حیرت انگیز بدن خوب کار نمی کند، آن را اصلاح کرد واجازه داد که کار طبیعی خود را دنبال کند.

به طور کلی بدن ماشینی است که در آب شناور است. مثل ماهی بدین معنی که دورتادوربدن ما را آب فراگرفته، یعنی سلولهای بدن ما در حقیقت در آب شناورند آبی که در داخل سلولها وجود دارد آب داخل سلولی و آبی که در خارج سلولها قرار گرفته «آب خارج سلولی» نام دارد. آب خارج سلولی در فضای آزاد بدن یعنی لابلای سلول جریان دارد به این فضای آزاد بدن interstitium و آبی که در آن جای دارد interstitial fluid نام داده اند.

یک انسان هفتاد کیلویی 40 کیلوگرم از وزن بدنش را آب تشکیل می دهد که از این چهل کیلوگرم آب 25 کیلوگرم آن در فضای interstitium یعنی خارج سلولها و 15 کیلوگرم آن در درون سلولها قرار دارد و مرتب بین آب درون سلولی و آب خارج سلولی ارتباط برقرار است و بین آنها تعادل سختی وجود دارد.

مثلاً موقعی که انسان خونریزی کند یعنی مقداری مایع از دست بدهد بلافاصله از فضای interstitium مقادیر زیادی آب وارد رگها شده و حجم خون را دو مرتبه به میزان اولیه باز می گرداند و یا مواقعی که به دلایلی آب خون زیاد شود بلافاصله از راه عروق مویرگی یعنی کاپیلرها مقادیر زیادی آب از درون رگها به خارج می تراود و وارد فضای interstitium می شود و مقدار آب خون دو مرتبه به حالت اول باز می گردد. علاوه بر آب بقیه قسمتهای بدن از املاح (یعنی فلزات و شبه فلزات) تشکیل شده است مهمترین عناصر سازنده بدن ، کلسیم

(که مقادیری زیادی از آن در استخوانها، غضروفها، دندانها و مغز جای دارد)، فسفر (که باز مقادیر زیادی از آن در استخوانها و عضلات و مغز یافت می شود)، سدیم (که به صورت ماده اصلی نمک طعام در تمام نقاط بدن وجود دارد) پتاسیم، آهن، منگنز، منیزیم، مس، سلنیوم، سیلیکون و روی است.