تکنیک های حرفه ای ورزش و بدنسازی را در 3 مقاله به شما دوستان معرفی کردیم.در آخرین بخش از این سری مقالات، به بررسی میزان مصرف کالری و عدم کاهش افراطی کالری ها در ورزشکاران می پردازیم.

مه شو:برخی ورزشکاران تصور می کنند با کم کردن کالری ها و رژیم های سخت، می توانند به اندام ایده ال خود دست یابند.در زیر این مطلب را توضیح خواهیم داد:

9- مصرف پراکنده کالری

مطالعات نشان می دهد که شیوه مصرف پراکنده کالری، نسبت به مصرف ثابت و پیوسته آن می تواند باعث از دست دادن سریعتر چربی ها شود.

زیرا بدن ممکن است به سرعت از دست دادن وزن بدن و کاهش مداوم کالری ها عادت کند که این کار با مصرف پراکنده کالری متعادل می شود.

به جای کاهش مصرف 2500 کالری در روز، این روش میزان کالری را به طور میانگین تنظیم می کند، به طوری که هر دو روز 2000 کالری، دو روز دیگر 2500 کالری و 2 روز بعد، 3000 کالری در نظر گرفته می شود.تا پایان این کار را ادامه دهید.

افرادی که از این روش پیروی می کنند، لذت زیادی خواهند برد، چرا که در روزهای پرکالری می توانند از تنوع غذایی بیشتری استفاده کنند و در روزهای کم کالری امیدوارند که چربی های بدن را کاهش می دهند.

در هر صورت، مدارک تجربی نشان می دهند که مکانیسم بدن به هر صورتی که باشد، به این شیوه پاسخ خواهد داد.

10- عدم افراط در مصرف قند و غذاهای آماده

بعضی غذاهای کربوهیدرات دار مانند نان سفید، برنج سفید و برخی آب میوه ها که ممکن است باعث چاقی شوند را با کربوهیدرات های بهتری مثل سیب زمینی شیرین، سیب زمنی پخته، دانه ها و جوانه ها که از نظر ویتامین ، مواد معدنی و فیبر غنی تر هستند، جایگزین کنید.

11- مصرف حجم بیشتر غذا قبل از تمرینات با وزنه و غذای کمتر قبل از تمرینات ایروبیک

وقی وزنه ها را بلند می کنید ، بدت برای تامین سوخت و ساز مورد نیاز احتیاج بیشتری به مصرف قند ذخیره شده در عضلات به شکل گلیکوژن دارد و طبیعتا با ادامه تمرینات و افت میزان گلیکوژن عضلات، سوخت و انرژی بدن نیز تحلیل رفته و خالی می شود.

از میزان 6-5 وعده غذایی در روز دقت کنید که وعده قبل از جلسات تمرینی سنگین باید حاوی کربوهیدرات بیشتر برای تامین سوخت نهایی بدن باشد.

از طرفی تمرینات قلبی بیشتر براسیدهای چرب مشتق از ذخایر چربی بدن تکیه می کند و به برخی متخصصان معتقدند که خوردن یک وعده غذایی از قبل، تاثیر حداکثر چربی سوزی ناشی از دو مکانیسم زیر را کند خواهد کرد:اول اینکه چربی رژیمی می تواند جای چربی که به عنوان سوخت مصرف شده را بگیرد.دوم اینکه تاثیر هورمونی مصرف کربوهیدرات و آ زاد سازی طبیعی انسولین است که تا حدی، از رها سازی سلول ها چربی جلوگیری می کند و شاید این دلیل قانع کننده تر از دلیل اول باشد.

یکی از بدنسازان حرفه ای در این مورد می گوید، من فکر می کنم با نخوردن غذا قبل از تمرینات ایروبیک، می توان به نتایج بهتری دست یافت.البته این کار به ظاهر عملی است، اما چنانچه احساس سرگیجه و ضعف می کنید یا انرزی کافی را برای انجام تمرینات سخت ندارید، میتوانید از حجم بسیار کم در این مرحله استفاده کنید.

12- عدم کاهش افراطی کالری

توجه داشته باشید که با کاهش زیاد کالری ، بدن مجبور می شود برای تامین انرژی مورد نیاز خود، از ذخایر چربی بیشتری استفاده کند.

کاهش شدید کالری روزانه موجب صدمه وآسیب به بافت های عضلانی بدن خواهد شد.

یکی از شیوه های عالی و ایده ال برای برای ساخت عضلات و انتشار چربی ها، آماده سازی بدن با میزان کافی کربوهیدرات ها و پروتئین در خلال روز، در حین کاهش مختصر در کل کالری مصرفی روزانه است.

به طور کلی کاهش 15-10 درصدی کافی به نظر می رسد.بنابراین یک فرد 85 کیلویی که روزانه 3000 کالری مصرف می کند می تواند این میزان را به 2550 تا 2700 کالری در روز کاهش دهد.( همچنین این کار را می تواند با روشی که در روش 9 توضیح دادیم، انجام دهد.)