برخی از مشکلات پوستی نوزادان به درمانی خاص نیاز دارد و برخی بدون درمان به تدریج برطرف می شوند. به برخی بثوارت جلدی دوران نوزادی و شیرخوارگی اشاره می کنیم:

هیپرپلازی سباسه: این ضایعات به صورت دانه های سفید زرد ریز و فراوان بیشتر در پیشانی ، بینی ، لب بالا و گونه شیرخوار ظاهر می شوند و نشانه چاق شدن غدد چربی پوست است. این ضایعات به تدریج خود به خود کم و طی چند هفته اول زندگی کاملا ناپدید می شوند.

میلیا: دانه های سفید کوچکی هستند که شامل کیست های ریز حاوی ماده کراتین لا یه لایه اند. این دانه ها شبیه مرواریدهای خیلی زیر سفیدرنگ هستند و در نوزادان بیشتر روی صورت ، لثه و خط وسط کام قرار دارند. این ضایعات هیچ خطری ندارند و خود به خود رفع می شوند.

لک سالمون: گاهی در ناحیه بین ابروها ، پلک ها ، لب بالا و در قسمت پشت گردن یک لک صورتی رنگ جلب نظر می کند که هنگام گریه کردن شیرخوار واضح تر می شوند. این ضایعات نشانگر گشادی عروق موضعی هستند و معمولا چند ماه باقی می مانند و ممکن است در زمان گریه کردن یا تغییر درجه حرارت محیط بیشتر قابل دیدن شوند. بیشتر ضایعات به تدریج کم رنگ و ناپدید می شوند ولی در مناطق پشت گردن و نواحی پشت سر اغلب باقی می مانند.

اریتم سمی: این ضایعات شامل دانه های زرد سفید به قطر 1 - 2 میلی متر و با حاشیه قرمز رنگ هستند که در 50 درصد شیرخواران هنگام تولد دیده می شود. آن ها خوش خیم هستند و خود به خود برطرف خواهند شد. ضایعات ممکن است کم یا متعدد یا در یک یا چند محل تجمع یافته یا گسترده باشند.

معمولا کف دست و پا درگیر نمی شود و حداکثر شیوع زمانی این ضایعات روز دوم زندگی است ولی ضایعات جدیدی ممکن است در طول روزهای اولیه زندگی همراه با تشدید و تخفیف بثوارت ایجاد شوند. در شیر خواران نارس ممکن است ضایعات دیرتر بروز کنند. هیچ میکروبی داخل دانه های چرکی اریتم سمی وجود ندارد. علت بیماری مشخص نیست و طول دوره بیماری نیز کوتاه است و هیچ درمانی لازم نیست. پس برخلاف اسم ترسناک این ضایعات ، هیچ خطر خاصی شیرخوار را تهدید نمی کند.

عرق جوش(میلیاریا): این حالت از احتباس عروق تجمع یافته از مجاری غده عرق در نتیجه بسته شدن با توده های شاخی به وجود می آید. بثوارت در بیشتر موارد با حرارت و هوای مرطوب ایجاد می شوند ولی ممکن است با حرارت بالا نیز به وجود آیند. این بثوارت در شیرخوارانی که به آن ها لباس خیلی گرم می پوشانند حتی در طول زمستان در فضای بسته به وجود می آیند. گاهی ضایعات عرق جوش به صورت دانه های شفاف و بدون التهاب و گاهی به صورت ضایعات قرمز التهابی هستند. ضایعات معمولا محدود به جایگاه های بسته یا نواحی چین مانند گردن یا زیربغل است. معمولا عرق جوش های سطحی شفاف و بی التهاب و عمیق ترها قرمز و ملتهب هستند.

اگزمای سرشتی یا درماتیت آتوپیک: بسیاری از شیرخوارانی که زمینه آلرژی دارند تا ماه سوم زندگی ضایعه پوستی ندارند و از همین زمان است که دچار خشکی ، قرمزی و پوسته ریزی روی گونه ها می شوند. شیرخوارا اغلب به علت خارش ضایعات ناآرام است.

به تدریج ممکن است ضایعات ترشح دار و سپس عفونی شوند. ناحیه چانه نیز اغلب مبتلا می شود ولی دور دهان در بیشتر موارد درگیر نمی شود. با چهار دست و پا راه افتادن شیرخوار ، ساعد و ساق پا نیز درگیر و با بزرگ تر شدن شیرخوار چین های گردن ، آرنج و زانو هم دچار قرمزی و التهاب می شوند. شیرخواران آتوپیک به بسیاری از مواد آلرژی دارند و باید بیماری آن ها را کنترل کرد تا آرامش پیدا کنند. لباس های پشمی برای این شیرخواران خارش زا است. برخی مواد غذایی و حتی شیر گاو می تواند مشکل آن ها را تشدید کند.

لک مونگولی: در 50 درصد نوزادان در بدو تولد لک تیره رنگی در پشت ناحیه لگن ظاهر می شود که به لک مونگولی معروف است. این لک ها از 6 تا 11 ماهگی باقی می ماند و به مرور از بین می رود.

درگیری کف دست و پاها در شیرخواران باید پزشک را به فکر بیماری گال و آکروپوستولوز شیرخوارگی بیندازد. ضایعات اگزمایی دور چشم ها ، دور دهان و در ناحیه تناسلی نیز می تواند نشانه کمبود روی باشد.

بسیاری از بیماری های جلدی در شیرخوارگی و نوزادی خود به خود بهبود می یابند و اهمیت زیادی ندارند اما برخی از آن ها ویژه دارند و حتی می توانند نشانه ای از بیماری های مهم و سیستمیک باشند بنابراین معاینه نوزاد و شیرخوار مبتلا به دست متخصصان پوست در کنار متخصص اطفال اهمیت زیادی دارد.