084898eed83e19437d9354a699de8af3

مه شو: چشم ها آینه روح هستند. این یک حرف کلیشه ای است اما حقیقت دارد. از ویژگی های اصلی یک چهره زیبا و جذاب، داشتن چشمانی درخشان، سالم و سرشار از شادی است. چشم های کسل و خسته و یا برافروخته و قرمز، نشانه بیماری، خستگی و رژیم غذایی نامناسب می باشد.

زمانی که سفیدی چشم، زرد مایل به صورتی و یا سبز به نظر می رسد، نشانه کمبود خواب، مصرف الکل بیش از حد و یا کبد ضعیف می باشد.

با رعایت نکات زیر، چشمانی زیبا و درخشان داشته باشید:

1- کتاب خواندن و یا مطالعه در نور ناکافی و یا نگاه کردن به کتاب و یا مجلات در فاصله بسیار نزدیک، باعث قرمز شدن چشم می گردد. کتاب را حداقل 15 اینچ دور از چشم خود نگه دارید.

a1

2- آرایش بیش از حد و یا استفاده بسیار زیاد از لنز، موجب آسیب پوست حساس و ظریف اطراف چشم می گردد. بنابراین، کمتر آرایش کنید و از لنز نیز کمتر استفاده نمایید.

3- سعی کنید روزانه به میزان کافی آب بنوشید. برای داشتن چشمانی شاداب، سعی کنید در روز 2 لیتر آب بنوشید.

drinking-water-to-healthy-eyes

4- ویتامین A و ویتامین C کافی را با خوردن میوه ها و سبزیجات به بدن خود برسانید. هویج، سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی و اسفناج سرشار از ویتامین A هستند. فلفل دلمه ای، انواع مرکبات و پاپایا ویتامین C بالایی دارند.

vitamin-c-for-healthy-eyes

5- می توانید پس از مشورت با پزشک متخصص، مکمل های امگا 3 را مصرف نمایید. ( 4 کپسول در روز، 2 عدد بعد از نهار و 2 عدد پس از شام)

fish-oil-pills-for-eyes

6- زمانی که کبد تنبل است، به منظور سم زدایی سیستم خود، بهترین ایده این می باشد که صبح هنگام قبل از خوردن هر چیزی، نصف فنجان آب چغندر بنوشید.

beetroot-juice-detoxify-system

7- به چشم های خود استراحت بدهید. یکی از بهترین روش ها به این صورت است که ابتدا کف دستان خود را خوب بهم بمالید تا کاملا گرم شوند و سپس چند دقیقه آنها را روی چشمان خود قرار دهید. با انجام این کار، چشم ها احساس استراحت، آرامش و طراوت می کنند.

8- قبل از خواب، حتما آرایش خود را پاک نمایید. چشم های خود را همیشه به خوبی بشویید و آرایش آنها را با پاک کننده های مناسب کاملا پاک کنید. پس از شستشوی چشم ها، با یک حوله بسیار نرم و به شکل ضربه ای آنها را خشک نمایید.

eye

9- یک کاسه آب گرم آماده کنید. تکه ای یخ را به شکل دورانی بر پشت پلک های خود بمالید. سپس فورا یک تکه پنبه را در آب گرم گذاشته و آن را آرام و به شکل دورانی روی پلک های خود بمالید و یا به جای استفاده از پنبه، کمی آب گرم بر پلک های خود بپاشید. سعی کنید این عمل را 7 تا 8 بار تکرار نمایید. این کار باعث استراحت چشم ها و درخشش آنها می گردد.

10- عصاره چای سیاه را با اضافه کردن 1 قاشق مرباخوری برگ چای به یک چهارم فنجان آب جوش آماده کنید و بگذارید 5 تا 6 دقیقه بماند و خیس بخورد. سپس چای را در یخچال قرار دهید تا خنک شود. سپس یک پد پنبه ای را آغشته به چای خنک کنید. دراز کشیده و این پد را روی پلک های خود قرار دهید. در صورت تمایل می توانید از چای گرم هم استفاده نمایید. برای نتیجه بهتر، بگذارید پد به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پلک ها بماند.

black-tea-to-relax-eyes

11- یک تمرین عالی برای رفع خستگی و شاداب شدن چشم، باز و بسته کردن آن می باشد . به این صورت که چشمان خود را محکم ببندید و آنها را سخت منقبض نمایید و ناگهان آنها را تا جایی که امکان دارد باز کنید. این تمرین را تا جایی انجام دهید که حس کنید آب وارد چشم های شما شده است. این عمل باعث با طراوت شدن چشم ها می گردد.

12- یک قاشق چای خوری پودر انگور هندی را در یک لیوان آب به مدت یک شب خیس کنید. روز بعد، یک پد پنبه ای را در آن مایع زده و سپس یک قطره روغن کرچک روی آن پد بریزید و آن را روی پلک خود قرار دهید.

amla-castor-oil-to-relax-eyes

13- آب یک سیب تازه را بگیرید و به کمک یک پد پنبه ای آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی پلک های خود قرار دهید. در صورت نیاز، می توانید این عمل را تکرار نمایید.

apple-juice-to-relax-eyes

14- استفاده از آب خیار برای رفع خستگی چشم ها بسیار مفید می باشد. با استفاده از یک پد پنبه ای آب خیار را روی پلک های خود بگذارید. در صورت تمایل، می توانید گلاب طبیعی خنک را نیز بر روی پلک ها اسپری کنید. با انجام این عمل، حس طراوت خواهید کرد.

xiyar

15- به یاد داشته باشید برای حفظ چشم های خود از نور خیره کننده و قوی خورشید، گرد و غبار و باد همیشه حتما از عینک آفتابی استفاده نمایید.

wear-sunglass-protect-eyes

16- به منظور شستشوی چشم ها می توانید مشت خود را پر از آب کنید و چشم های خود را در آن باز کرده و یا در آن پلک بزنید. به جای مشت خود، از یک ظرف و کاسه آب نیز می توانید استفاده نمایید.