امروزه پوشاک بخش مهمی از هزینه‌های کالای خانوار را شامل می‌شود که این هزینه تا حد زیادی قابل تغییر و کاهش نیست. اما یک روش ساده برای کاهش این هزینه استفاده بهینه از لباس‌ها و جلوگیری از خراب شدن و آسیب به لباس و اکسسوری است تا عمر بیشتری داشته باشند. بیشتر افراد اصول اولیه نگهداری از لباس را می‌شناسند اما گاهی ممکن است بدون آن که خودتان بدانید به لباس‌هایتان آسیب بزنید. در این مقاله ۹ اشتباه رایج را که ممکن است باعث آسیب به لباس‌های شما شوند معرفی خواهیم نمود.

خشکشویی بیش از اندازه

آسیب به لباس با خشکشویی بیش از حد

روی تگ مراقبتی برخی از لباس‌ها عبارت "فقط خشکشویی" درج شده است و طبیعتا نباید چنین لباس‌هایی را با روش دیگری بشویید. اما در برخی لباس‌ها عبارت "خشکشویی" به تنهایی درج شده و این به معنای آن است که برای تمیز کردن این لباس‌ها می‌توان آن را به خشکشویی داد اما فرآیند خشکشویی شامل استفاده از مواد شیمیایی قوی است که می‌تواند به لباس‌های شما آسیب برساند. پس اگر امکان شستن لباس با دست یا ماشین لباس شویی را دارید حتی‌الامکان آن را به خشکشویی ندهید. لباس‌هایی که تنها با خشکشویی تمیز می‌شوند نیز معمولا از انواعی نیستند زیاد مورد استفاده قرار بگیرند (مانند لباس‌های مجلسی) و معمولا مراجعه به خشکشویی تا سه ماه یکبار کافی است.

نگهداری از لباس در پوشش پلاستیکی

هربار که لباس خود را به خشکشویی می‌دهید آن را در یک کاور پلاستیکی به شما تحویل می‌دهند که برای تمیز ماندنلباس در مسیر خشکشویی تا منزل است. اگر لباس را در این کاور نگهداری کنید مواد شیمیایی که در خشکشویی به کار رفته است باعث آسیب به لباس و پوسیدگی الیاف آن خواهد شد. پس به محض این که لباس را از خشکشویی تحویل گرفته و به منزل آوردید کاور پلاستیکی آن را خارج کنید و در معرض جریان هوا قرار دهید. کارشناسان توصیه می‌کنند در شرایط دیگر نیز لباس خود را در کاور پلاستیکی نگذارید چون این کاورها قابلیت تنفس ندارند و باعث بو گرفتن و آسیب به لباس می‌شوند.

تا کردن چرم

اگر لباس چرم شما دچار چروک و خط خوردگی شود از بین بردن آن تقریبا غیرممکن است. برای جلوگیری از این اتفاق باید در نگهداری از لباس‌های چرم خود دقت کافی داشته باشید و هرگز اجازه ندهید این لباس‌ها تا بخورند و دچار خط خوردگی شوند. هر لباس چرم را به دقت در چوب رختی آویزان کنید و داخل پوتین‌های بلند چرمی خود بالشتک‌هایی قرار دهید که فضای آن را پر کند و مانع از تا خوردن گردد.

قرار دادن لباس‌ها و اکسسوری‌های چرم براق روی یکدیگر

چرم

از هر نوعی که باشد اگر روی هم تلنبار شود در مت کوتاهی آسیب خواهد دید اما چرم براق داستان متفاوتی دارد و نسبت به بقیه انواع چرم حساس‌تر است. این نوع چرم در مقابل گرما و هر نوع تماس دچار تغییر رنگ و بافت می‌شود و پس از مدتی آسیب خواهد دید. پس توصیه می‌شود هر نوع لباس یا اکسسوری از جنس چرم به خصوص چرم براق را جدا از یکدیگر و مجزا در کمد لباس قرار دهید و کیف‌ها را نیز حتما داخل پوشش پارچه‌ای بگذارید.

آویزان کردن کیف از آویز

زمانی که فضای کافی در کمد لباس خود ندارید شاید آویزان کردن کیف دم دستی تان از رخت آویز پشت در آسان‌ترین راه به نظر برسد اما نمی‌دانید که با این کار ممکن است به کیف خود آسیب برسانید. این کار باعث کشیدگی و ضعیف شدن دوخت‌ها کیف شده و و پس از مدتی کیف زیبا و گران قیمت شما (از هر جنسی که باشد، چرم طبیعی، چرم مصنوعی، برزنت، پارچه و …) کهنه و مندرس به نظر خواهد رسید.

نبستن زیپ لباس

حتما قبل از انداختن شلوار یا هر لباس زیپ دار دیگری داخل ماشین لباسشویی زیپ آن را ببندید. اگر این کار را نکنید لبه‌های زیپ به لباس‌های دیگر شما و یا قسمت‌های دیگر خود لباس گیر کرده و آن را خراب خواهد نمود. این کار تنها مختص شستن با ماشین لباسشویی نیست و هنگام شستشو با دست نیز لازم است که هر نوع زیپی را که در لباس وجود دارد کاملا ببندید.

آسیب به لباس بافتنی با آویزان کردن آن

برای جلوگیری از آسیب به لباس بافتنی آن را تا کنید

لباس‌های بافتنی کشی را همه ما دوست داریم چون خصیت کش آمدن آن باعث می‌شود که به خوبی روی تن بنشیند اما این خاصیت پس از درآوردن لباس نیز ادامه دارد و اگر آن را به درستی انبار نکنید پس از مدتی لباس بافتنی شما آسیب خواهد دید و درست روی تن شما نخواهد ایستاد. برای جلوگیری از کش آمدن لباس بافتنی آن را از چوب رختی یا آویز آیزان نکنید و حتما آن را تا کرده و در قفسه یا کشو بگذارید تا کشیده نشود و آسیب نبیند.

استفاده از چوب رختی‌های سیمی

لباس‌های شما از هر نوعی که باشند لیاقت چوب رختی‌های باکیفیت را دارند و هرگز نباید برای نگهداری لباس‌های خود داخل کمد از چوب رختی سیمی و یا پوب رختی‌های پلاستیکی بی کیفیت استفاده کنید چون این پوب رختی‌ها مقاومت ندارند و باعث آسیب به لباس می‌شوند. برای نگهداری از لباس‌های خود بهتر است هزینه کنید و یک دست چوب رختی چوبی باکیفیت و هم‌شکل تهیه کنید و لباس‌های خود را به آن‌ها آویزان کنید.

تمیز نکردن کفش‌ها

از نشانه‌های یک فرد شیک‌پوش این است که برای نظافت و نگهداری صحیح از کفش‌های خود اهمیت زیادی قائل است. برای این منظور شما باید کارهای زیادی انجام دهید، یکی از این کارها ضدآب کردن کفش‌ها به خصوص کفش‌های چرم و جیر است. نکته دیگر این است که پس از هر بار پوشیدن کفش آن را با یک دستمال نرم پاک کنید تا خاک و کثیفی روی آن از بین برود و به مرور زمان روی هم انباشته نشود و به بافت کفش آسیب نرساند.

منبع: مجله قرمز

این مقاله توسط تیم ترجمه مجله قرمز ترجمه شده است.