مشکل وز شدن موها از مشکلاتی است که بسیاری از افراد را با خود درگیر کرده است، طبیعی است که همه دوست دارند موهای نرم و ابریشمی داشته باشند اما با موهایی زبر و وز شده مواجه می‌شوند که به خوبی حالت نمی‌گیرد و هرگز صاف و مرتب نمی‌ایستد و درست کردن آن تقریبا غیرممکن است و با داشتن چنین موهایی قید مدل‌هایی مثل چتری را باید بزنید. اما چه عواملی باعث وز شدن موها می‌شود؟ آیا این مشکل قابل پیشگیری است؟ خوشبختانه باید بگوییم وز شدن موها تا حد زیادی قابل پیشگیری هستند و شما با چند ترفند ساده که در زندگی روزمره خود به کار می‌بندید می‌توانید از این مشکل آزار دهنده پیشگیری کنید و موهای صاف و خوش حالت و بی‌نقص داشته باشید. در این مقاله با ترفندهای برای از بین بردن وز موها و پیشگیری از آن آشنا می‌شوید.

برای جلوگیری از وز شدن موها پوست کف سر را مرطوب نگه دارید

موی زیبا و سالم از کف سر سالم رشد می‌کند و اگر پوست کف سر رطوبت کافی نداشته باشد یا دچار مشکلات دیگری باشد رشد موها نیز با اختلال مواجه می‌شوند و به صورت وز شدن و ریزش و عوارض دیگر خود را نشان می‌دهند. وز شدن موها زمانی رخ می‌دهد که ساقه مو به دنبال رطوبت می‌گردد در نتیجه از فرم اصلی خود خارج می‌شود و وز می‌شود. حال اگر شما این رطوبت را به ساقه مو برسانید مشکل وز شدن هم برطرف خواهد شد. برای این کار کافی است از شامپوها و نرم کننده‌هایی که حاوی مرطوب کننده‌های طبیعی مثل روغن نارگیل یا آرگان یا روغن قلم هستند استفاده کنید. در کنار آن استفاده از ماسک‌های مرطوب کننده مو و کف سر هم دوبار در هفته توصیه می‌شود چون این ماسک‌ها به ساقه مو نفوذ می‌کنند و رطوبت آن را تامین می‌کنند.

از روبالشی ابریشمی استفاده کنید

اگر سلامت و زیبایی موهای شما برای شما اهمیت دارد و می‌خواهید هر روز صبح با موهایی زیبا و خوش حالت از خواب برخیزید روبالشی نخی خود را کنار بگذارید و به جای آن از روبالشی ابریشمی ساتن استفاده کنید. روبالشی‌های نخی یا پنبه‌ای اگرچه راحت هستند اما خاصیت جذب رطوبت دارند و در طول شب رطوبت را از سطح موهای شما می‌گیرند در نتیجه باعث خشک شدن و وز شدن موها می‌شوند و در درازمدت به ریشه مو هم آسیب می‌رسانند و باعث موخوره و ریزش می‌شوند. اما روبالشی ساتن چنین خاصیتی ندارد و علاوه بر این که رطوبت را از سطح مو جذب نمی‌کند باعث می‌شود موهای شما خوش‌حالت‌تر و زیباتر شوند. پس بهتر است بیشتر قدر خودتان را بدانید و برای تهیه یک روبالشی ابریشم زیبا اقدام کنید.

جلوگیری از وز شدن موها

از سرم‌ها، حالت دهنده‌ها و محصولاتی استفاده کنید که فاقد الکل باشند

بسیاری از محصولات مراقبت و زیبایی مو حاوی الکل هستند و شما بدون توجه به این نکته هرروز از آن‌ها استفاده می‌کنید در نتیجه این الکل باعث خشک شدن ساقه مو و وز شدن موها می‌شود. چاره این مشک کنار گذاشتن این محصولات نیست چون شما به آن‌ها احتیاج دارید، برای جلوگیری از این وضعیت کافی است هنگام خرید محصولات مراقبت از مو مثل شامپو، سرم، حالت دهنده، نرم کننده، اسپری و … روی بسته بندی را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید محصولی که انتخاب کرده‌اید حاوی الکل نیست و زیانی برای موهای شما ندارد و باعث وز شدن آن نمی‌شود.

سشوارهای سرامیکی از وز شدن موها جلوگیری می‌کنند

همه می‌دانند که سشوار و هر نوع وسیله حرارتی باعث آسیب به مو می‌شود اما سشوارهای سرامیکی دقیقا برعکس آن عمل می‌کنند چون سرامیک‌ها یون‌های منفی از خود متصاعد می‌کنند که باعث نرم شدن وز موها می‌شود و در کنار آن با توزیع یکنواخت حرارت روی موها فرآیند خشک شدن موها را هم تسریع می‌کند. علاوه بر این استفاده از صاف کننده و فرکننده سرامیکی هم اثر منفی کمتری روی موهای شما خواهد داشت. یک ترفند ساده برای جلوگیری از وز شدن موها موقع سشوار کشیدن این است که سر سشوار را به سمت پایین بگیرید تا موها کمتر وز شوند و زیباتر و درخشان‌تر حالت بگیرند.

برای خشک کردن موها از حوله‌های میکروفیبر استفاده کنید

حتما تاکنون از حوله‌های نخی معمولی پس از حمام برای خشک کردن موهای خود استفاده می‌کرده‌اید، اگر این طور است باید بگوییم وقت آن رسیده که حوله‌های پنبه‌ای خود را با حوله‌های میکروفیبر جدید جایگزین کنید. آب با نفوذ به ساقه مو و زیاد کردن حجم آن موها را مستعد وز شدن می‌کند و لازم است که این آب اضافی به سرعت از ساقه مو زدوده شود تا احتمال وز شدن را کاهش دهد. حوله‌های میکروفیبر برای این کار بهترین انتخاب هستند چون قابلیت جذب بالایی دارند و این کار را با سرعت بیشتری نسبت به حوله نخی انجام می‌دهند بدون آن که باعث موخوره یا آسیب به مو شوند و کافی است آن را کمی روی موها فشار دهید و به آرامی دور سر بپیچید. پس از ده دقیقه خواهید دید که بیشتر خیس موها از بین رفته و آماده سشوار کشیدن و کارهای دیگر است.

وز شدن موها

برای جلوگیری از وز شدن موها را هرروز شامپو نزنید

اشتباه رایجی که بسیاری از افراد مرتکب می‌شوند شامپو زدن هرروزه موها است. این کار باعث از بین رفتن چربی طبیعی موها می‌شود و وز شدن را بدتر می‌کند (مگر این که شما موهای خیلی نازک و چربی داشته باشید که در این صورت ممکن است این کار به افزایش حجم موها کمک کند در غیر این صورت اصلا توصیه نمی‌شود). بهترین حالت برای شستن و شامپو زدن موها دو تا سه بار در هفته است و لازم است که برای این کار از شامپوهای فاقد سولفات و پارابن استفاده کنید. چون این ترکیبات اگرچه موها را تمیز می‌کنند اما باعث خشک شدن ساقه مو و وز شدن آن پس از شستشو می‌شوند به خصوص اگر بیش از حد نیاز استفاده شوند.

از برس‌های موی طبیعی استفاده کنید

اگر بگوییم این برس‌های جادویی روی موهای شما معجزه خواهند کرد اغراق نکرده‌ایم. برس‌هایی که از موهای طبیعی ساخته شده‌اند با پخش کردن چربی طبیعی موها از کف سر روی ساقه مو باعث درخشش و زیبایی موها می‌شود و حجم آن را نیز افزایش می‌دهد و بهتر است برای خرید یکی از این برس‌ها پس انداز کنید. البته استفاده از این برس برای خانم‌هایی که موهای صاف یا موج‌دار دارند مناسب است و اگر موهای فر داشته باشید احتمالا نمی‌توانید از این نوع برس‌ها استفاده کنید.

روش درمان کراتینه یا سشوار برزیلی را امتحان کنید

حتما در مورد کراتینه کردن موها شنیده‌اید. افراد زیادی این روش درمانی را انجام می‌دهند که باعث صاف شدن، درخشش و زیبایی مو و از همه مهم‌تر از بین رفتن وز موها می‌شود. البته این روش هزینه بر است و حتما باید توسط کارشناسان ماهر زیبایی انجام شود و اگر وز شدن موها واقعا شما را کلافه کرده و روش‌های معمول هم نتیجه‌ای نداشته است آن را امتحان کنید. روش دیگر سشوار برزیلی است که برای خانم‌هایی که موهای فر و وز دارند اما نمی‌خواهند فرهای خود را از دست بدهند توصیه می‌شود. این روش‌های درمانی زمان رسیدگی به موها را به نصف کاهش می‌دهد به شرطی که از شامپوی فاقد سولفات و نرم کننده مناسب استفاده کنید تا عمر و دوام بیشتری داشته باشند.

منبع: مجله قرمز

این مقاله توسط تیم ترجمه مجله قرمز ترجمه شده است.