در میان رنج و درد های موجود در دنیا t بسیاری از ما بارها به این نکته اندیشیده ایم که چرا سیل مشکلات به سمت ما هجوم آورده اند و چرا اینقدر افسرده ایم و اینکه آخرین مطالعات پزشکی درباره ی درمان افسردگی چه نظری دارد. با آغاز مصرف داروهای ضد افسردگی ، که در بین بسیاری از افراد جامعه فراگیر شده است ، ما خود را روز به روز با پاکت های قرص بیشتری درگیر می کنیم. اما آیا این راهی است که باید در مقابله با مشکلات اتخاذ نماییم ؟

تمام این مسائل در حالی اتفاق می افتد که آنچه ما از آن به عنوان افسردگی یاد می کنیم ،در واقع فقط عدم وجود شادی در زندگی است ، نه افسردگی واقعی .

آیا از افسردگی رنج می برید ؟ وقتی به اخبار تلویزیون یا رادیو گوش می دهیم ، تنها چیزی که می شنویم خبر های غمگین درباره قتل و مشکلات اقتصادی و سیاسی و بلایای طبیعی است. مهم نیست که درباره این اخبار افسرده کننده چه نظری دارید ، حتی اگر تا کنون متوجه این موضوع نشده اید ، ما در حال درونی کردن تمام این مشکلات و ناراحتی ها و احساس بد در ذهن خود هستیم. در واقع این مدل از درک دنیا ، اطراف ما را با ابری سیاه پوشانده و اجازه ی داشتن دیدگاهی زیبا به محیط اطراف را نمی دهد.

این نوع از تفکر ، چه متوجه آن باشید چه نه ، انسان را به سمت افسردگی هدایت می کند. کم کم درصد ساعت ها و روزهای غمگین در زندگی بیشتر خواهند شد . ساعت ها در رختخواب بیدار دراز می کشیم و مشکلات زندگی را بررسی می کنیم . غذای ما کم و بی کیفیت می شود ، تصمیمات نادرستی برای زندگی خود می گیریم و در نهایت در افسردگی غرق می شویم. داروهای ضد افسردگی اتفاقی که معمولا بعد از بروز افسردگی می افتد ، دیدار با پزشک متخصص و یا روانشناس است . یک نسخه برای شما نوشته می شود . شاید این نسخه اول با یک داروی ضد افسردگی و یا خواب شروع شود ، اما آنچه از همه بیشتر اهمیت دارد این است که شما در نهایت باید با مصرف قرص های زیادی ، که روز به روز نیز به تعداد آنها اضافه می شود ، کنار بیایید. با این وجود که برای برخی از بیماری ها به درمان های دارویی نیاز است ، اما در اکثر موارد تجویز ها بیش از میزان مورد نیاز فرد بیمار می باشد . این داروها با وجود عوارض جانبی مخرب زیاد ، به حل مشکل هم کمک نمی کنند.

تحقیقات نشان می دهند افسردگی از میزان کم ماده ای بنام سروتونین سرچشمه می گیرد. سروتونین هورمونی است که یکی از انتقال دهنده های عصبی محسوب می شود. گاهی از آن با نام هورمون شادی نیز یاد می کنند ، چون به آرامش اعصاب کمک می کند ، اضطراب را کاهش می دهد و به مبارزه با افسردگی می پردازد. این هورمون همچنین موجب خواب راحت ، افزایش اشتها و در واقع هر موردی که برای مبارزه با افسردگی نیاز است می شود.